سن ورود به دانشگاه فرهنگیان 24 سال به بالا تعیین شده است و نمی توان «معلم» شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از سال آینده 24 سال تمام است، بنابراین افراد بالای 24 سال نمی توانند وارد دانشگاه فرهنگیان و در رشته های «تدریس» تحصیل کنند.

به گزارش ایسنا. طی 10 سال گذشته، سن دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های شهید رجایی تربیت و دانشگاه فرهنگیان با سنوات مختلف متفاوت بوده است، اما به طور کلی باید گفت که در سال های اخیر شرط سنی برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بین 22 سال است. . و 24 ساله به طوری که در کنکور سال گذشته، امسال و حتی کنکور اختصاصی تربیت معلم 1403 یا کنکور ویژه دانشگاه فرهنگیان که برای اولین بار جدا از کنکور سراسری سال آینده برگزار می شود، حداکثر سن 24 سال است. ساله برای ورود به دو دانشگاه مذکور.

تعیین این محدودیت سنی برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی همواره مورد انتقاد متقاضیان بالای 24 سال برای پذیرش در این دو دانشگاه بوده است، موضوعی که به گفته وزارت آموزش و پرورش توجهی است که باید رعایت شود. در نظر گرفته شده است. برای تربیت معلم شایسته، در واقع، وزارت آموزش و پرورش معتقد است که «تربیت» یک فرد برای معلم شدن فرآیندی است که از همان سنی که شخصیت فرد شکل می‌گیرد نمی‌توان به درستی انجام داد، بنابراین باید وجود داشته باشد. محدودیت سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی

این در حالی است که از آنجایی که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به دانشگاه مشغول به کار هستند و سنوات آنها محاسبه می شود، مرجع عمومی دیوان عدالت اداری تابستان امسال شکایت فردی به وزارت آموزش و پرورش مبنی بر «سن» ارائه کرد. برای استخدام رسمی آزمایشی در وزارت آموزش و پرورش «و آموزش و پرورش در آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان 1401» این شرط سنی باطل می شود.

مرجع عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به مواد 42 و 43 قانون مدیریت خدمات کشوری، رده سنی دانشجویان خارجی دانشگاه فرهنگی را که از بدو تحصیل و با احتساب اشتغال عمومی شاغل هستند، تعیین می کند. مقررات از جمله حداکثر سن برای استخدام که برای آنها اجباری است.» این امر خلاف قانون تلقی شد و شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را باطل کرد و از نظر قانونی دانشگاه فرهنگیان باید محدودیت سنی دانشجویان را به تغییر می داد. از 24 سال تا 40 سال وارد این دانشگاه شوید، اما از آنجایی که این تصمیم پس از برگزاری آزمون ورودی سال 1402 صادر شد و در عمل سازمان سنجش با کمبود وقت و فرصت مواجه بود، بنابراین امکان نداشت تشریفات کنکور سال 1402 را اصلاح کنید و کنکور امسال با همان شرط سنی 24 سال وارد دانشگاه فرهنگیان شد.

از این رو 130 داوطلب کنکور 1402 امسال در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند که به دلیل اختلاف یک تا سه ماهه با حداقل سن 24 سال نتوانستند در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. از این رو وزیر آموزش و پرورش با رعایت رای دیوان عدالت اداری به دانشگاه فرهنگیان مکاتبه کرد تا با این 130 نفر مصاحبه کند. اخیرا با این 130 نفر نیز مصاحبه صورت گرفته و قرار است از طریق سازمان سنجش نتایج اعلام شود.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرانجام سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تعیین شد.

در واقع دیوان عدالت اداری تاکید دارد که تمامی امور باید به صورت قانونی انجام شود و تعیین حداقل سن برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز نیازمند تصمیم قانونی است. لذا وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که این موضوع را از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهد کرد. در همین راستا، شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانجام با تصویب سامانه «ارزیابی و پذیرش دانشجو متعهد به خدمت وزارت آموزش و پرورش» در پنجم آذرماه سال جاری، حداقل سن را برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تعیین کرد.

این دستور در 21 بهمن ماه سال جاری به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، دانشگاه فرهنگیان و ستاد نظارت بر آموزش و پرورش ارسال شد. شورای انقلاب فرهنگی و مواد آن از سال آینده اجرا می شود برای کنکور تربیت معلم سال 1403 یا کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که جدا و جدا از کنکور سراسری اول برگزار می شود. زمان سال آینده

سامانه «ارزیابی و پذیرش دانشجوی متعهد به خدمت وزارت آموزش و پرورش» شامل 18 ماده است که همگی مربوط به ضرورت برگزاری آزمون ویژه تربیت معلم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان جدا از کنکور سراسری سال 1403 است. به بعد و شرایط و نحوه برگزاری این کانکس را تایید می کند.

24 سال و بالاتر نمی توانند درس “معلم” را بخوانند.

در ماده 16 این آیین نامه به صراحت آمده است که حداکثر سن مجاز برای ثبت نام آزمون دانشگاه فرهنگیان 24 سال تمام است که اول مهرماه هر سال تحصیلی در نظر گرفته شده است و این شرط برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان است. در سال تحصیلی و بعد از 1403-1404 هجری قمری اعمال می شود. بنابراین باید گفت که موضوع اختلاف بر سر سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان از این پس بسته می شود و افراد بالای 24 سال نمی توانند در دانشگاه فرهنگیان در رشته «تدریس» تحصیل کنند.

به گزارش اسنا، دانشگاه فرهنگیان بر اساس «نظام سنجش و پذیرش دانشجو متعهد به خدمت وزارت آموزش و پرورش» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال آینده اقدام به جذب دانشجو می کند. امتحان سفارشی جدا از کنکور سراسری است.

این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود سالی یک بار مستقل از آزمون سراسری برگزار می شود. اما از آنجایی که سال آینده اولین سال اجرای این مصوبه و برگزاری آزمون ورودی ویژه تربیت معلم جدا از کنکور سراسری است، تاریخ برگزاری این کنکور همزمان با سال 1403 هجری شمسی تعیین شده است. این امتحان کنکور سراسری در اردیبهشت 1403 هجری شمسی برگزار می شود. دفترچه سوالات کنکور معلمان علاوه بر کتاب هایی که در روز آزمون به متقاضیان هر گروه آزمایشی تحویل داده می شود، در قالب کتاب ویژه آزمون آمادگی معلم ویژه نیز توزیع می شود.

همچنین آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان فاقد گروه های فرعی است و در سال 1403 هجری شمسی پذیرش دانشجو معلمان همانند آزمون سراسری است. بر اساس گروه آزمایشی تکمیل شد

آزمون تربیت معلم دو مرحله این شامل یک بخش آزمون کتبی و یک بخش ارزیابی تکمیلی است. به این معنی که در صورت قبولی در آزمون کتبی افراد برای سنجش تکمیلی، مصاحبه، گزینش و احراز صلاحیت برای استخدام در حرفه معلمی فراخوانده می شوند و در صورت قبولی در این آزمون تکمیلی می توانند برای معلمی به دانشگاه فرهنگیان بروند. تحصیلات دبیر شهید رجایی.

داوطلبان می توانند یکی از پنج حوزه را انتخاب کنند تجربی، ریاضی، انسانی، هنری یا زبانی انتخاب شرکت در آزمون تربیت معلم. آزمون کتبی ورودی تربیت معلم نیز شامل دو بخش است که یک قسمت آن به سؤالات علمی چهارگزینه ای در مورد دروس یکی از پنج رشته انتخابی و قسمت دیگر به سؤالات چهارگزینه ای با عناوین «معلم» اختصاص دارد. هوش و استعداد» و «آموزش و پرورش» داوطلبان «اسلامی» برای ارزیابی صلاحیت معلمان.

معاملات موضوع تحصیلیرشته های مختلف اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در کنکور «تربیت معلم» با ضرایب رشته های این رشته ها در کنکور سراسری برابر است و در مورد ضرایب دروس اختصاصی. برای معلم خصوصی، دفترچه های امتحانی آموزشی متفاوت است، زیرا «هوش معلم و استعداد معلم» با ضریب 3 و «آموزش و تربیت اسلامی» با ضریب 2 در نظر گرفته می شود.

در واقع پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به سه عنصر بستگی دارد سطح افراد در آزمون تربیت معلم که شامل سوالات مربوط به گروه آزمایشی (آزمایشی، ریاضی، انسانی، هنری و زبان های خارجی) و همچنین سوالات بخش هوش و استعداد معلمان و بخش تعلیم و تربیت اسلامی تاثیر تایید شده است. پیشینه تحصیلی داوطلبان و همچنین وضعیت ارزشیابی شایستگی معلم آنها در واقع علاوه بر شرکت در آزمون های پذیرش و آزمون کتبی، داوطلبان باید در مصاحبه نیز شرکت کنند تا صلاحیت معلم شدن آنها ارزیابی و تأیید شود. در این ارزیابی شایستگی معلمان که توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال یا در دوره اجرای آزمون ویژه دانشگاه فرهنگیان انجام می شود، دو بخش صلاحیت های عمومی و تخصصی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سازمان سنجش آموزش کشور موظف است ظرف مدت 30 روز کاری پس از شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، داوطلبان را به میزان چند برابر ظرفیت اعلام شده به وزارت آموزش و پرورش معرفی کند.

برای کنکور 1403 پارامترهای سرفصل های این آزمون برای گروه های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی (به استثنای سرفصل های آزمون ویژه تربیت معلم) برابر خواهد بود. آنهایی که در آزمون سراسری هستند، اما وزارت آموزش و پرورش برای سالهای بعد الزام آور است. تعیین میزان تأثیر نمرات، امتیازات، مواد و معاملات دفترچه ویژه آزمون تربیت معلم، زمان، نحوه پذیرش و شرایط مربوطه یک سال قبل از برگزاری آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان و ارائه آن به معاونت آموزشی و تربیتی ستاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب.

سهم سابقه تدریس در کنکور تربیت معلم 1403 50 درصد و سهم مصاحبه و ارزیابی صلاحیت معلمی داوطلبان 25 درصد مانند کنکور سراسری است. بنابراین آزمون کتبی کنکور تربیت معلم 25 درصد سهم دارد، اما از آنجایی که کتاب سوالات کنکور تربیت معلم شامل دو قسمت است، یک قسمت مربوط به سوالات علمی و مربوط به یکی از پنج رشته است. دروس تحصیلی، تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان و بخش دیگر مربوط به مدارک مورد نیاز معلم از جمله «هوش و استعداد معلمی» و «آموزش و تربیت اسلامی» است. سهم ۲۵ درصدی سوالات آزمون تربیت معلم به این دو بخش تقسیم می شود: به طوری که چهار سوال انتخابی دفترچه کنکور تربیت معلم که یکی از حوزه های پنج گانه ذکر شده را هدف قرار می دهند دارای سهمیه 15 درصد و سوالات مربوط به صلاحیت معلم سهمیه 10 درصد و در در مجموع هر دو بخش دارای سهمیه 25 درصدی برای پذیرش یک نفر در دانشگاه فرهنگیان و تربیت بوده و دارای دبیر شهید رجایی خواهند بود.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111914389/%D8%B3%D9%86-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%DB%B2%DB%B4-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF