«رتبه‌بندی» معلمان همان «اساتید دانشگاه» است/ارزیابی معلمان هر ساله برای «پایه‌گذاری» علمی.

بر اساس اظهارات رئیس پژوهشکده مطالعات تربیتی، در آیین‌نامه جدید طبقه‌بندی معلمان، علاوه بر ارزشیابی هر چهار سال یک‌بار، ارتقای رتبه‌های مشابه اساتید دانشگاه و کسب رتبه‌بندی پیشنهاد شده است. «پایه علمی» معلمان باید هر ساله و بر اساس عملکردشان ارزیابی شوند و سالانه «پایه علمی» به دست آورند.

علی محبی در گفت وگو با ایسنا. وی در خصوص بازنگری ده گانه آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان گفت: در حال حاضر آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان در دست بررسی است و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود، بنابراین نمی توان جزئیات آن را ذکر کرد، اما به طور کلی این آیین نامه نسبتا اساسی است. تغییرات اساسی در آیین نامه قبلی تحت عنوان “مانورهای درمانی”.

پیشنهاد می شود که معلمان هر ساله برای افزایش انگیزه برای ترفیع ارزشیابی شوند

رئیس پژوهشکده مطالعات تربیتی در پاسخ به اینکه آیا معلمان هر ساله بر اساس آیین نامه جدید طبقه بندی ارزشیابی می شوند، خاطرنشان کرد: بله. در آیین نامه قبلی معلمان فقط هر چهار سال یک بار برای ارتقاء ارزشیابی می شدند به طوری که رتبه به معلمان اختصاص می یافت اما در آیین نامه جدید پیشنهاد شده است که در این چهار سال ارزشیابی وجود داشته باشد و عملکرد معلمان هر سال با ارزشیابی سنجیده شود. این کار به این منظور انجام می شود که معلمان انگیزه بیشتری برای ارتقای رتبه خود داشته باشند. البته این یکی از پیشنهاداتی است که در آیین نامه جدید مطرح شده است و برای نهایی شدن باید تا تصویب آن صبر کنیم.

معلمان هر سال مورد ارزیابی قرار می گیرند تا به آنها “پایه” مانند اساتید دانشگاه بدهند

وی ادامه داد: در واقع در طول این چهار سال و در مسیر ارتقای رتبه معلمان، بررسی و ارزشیابی مدنظر قرار گرفت تا معلمان «پایه» بدهند تا روند طبقه‌بندی معلمان مشابه فرآیند طبقه‌بندی دانشگاه باشد. اساتید، اما برای اساتید دانشگاه بین هر رتبه، مبانی علمی در نظر گرفته شده است، این پیشنهاد را به اساتید ارائه کرده ایم تا مجموع عملکرد چهار ساله هر معلم، ارتقای رتبه باشد و این ارزیابی هر ساله انجام می شود. برای کسب “پایه علمی”، انگیزه ای برای ارزشیابی چهار ساله برای ارتقای رتبه معلمان ایجاد می کند.

محبی تصریح کرد: در حال حاضر به عنوان مثال کسب «استاد کامل» یک رتبه علمی برای اساتید دانشگاه محسوب می شود، اما این اساتید پایه علمی هم دارند، یعنی اساتید دانشگاه هر ساله پایه علمی کسب می کنند. البته پایه های تشویقی مختلفی در رشته های مختلف به این رتبه اضافه می شود اما به طور کلی اساتید دانشگاه هر چهار سال یکبار رتبه بندی می شوند اما هر سال به آنها پایه علمی داده می شود. همچنین در آیین‌نامه جدید طبقه‌بندی معلمان پیشنهاد دادیم که ارزشیابی برای ارتقای معدل معلم مانند گذشته هر چهار سال یک‌بار انجام شود، اما علاوه بر آن، معلمان هر سال مانند اساتید دانشگاه ارزشیابی شوند و بر مبنای علمی اعطا شوند. .

ما هیچ محدودیتی برای اعطای پایه علمی نداریم

امکان اعطای مشوق به معلمان در صورت تصویب نهایی آیین نامه

رئیس پژوهشکده آموزشی با بیان اینکه اساتید دانشگاه ها مانند معلمان دارای پنج رتبه علمی هستند، گفت: رتبه ما از یک شروع می شود و سقف آن پنج است، اما از نظر مبنای علمی محدودیتی وجود ندارد و معلمان را می توان مانند اساتید رتبه بندی کرد. و دانشگاه هر سال آنها را ارزیابی می کرد و مبنای علمی به آنها می داد. حتی در صورت نهایی شدن و تصویب مقررات جدید، می توان مشوق هایی را برای معلمان در نظر گرفت. در دانشگاه ها هم همینطور است. همچنین اساتید را هر ساله برای رتبه دادن ارزیابی می کنند و بر اساس عملکرد سالانه هر استاد به او رتبه می دهند و در نهایت هر چهار سال یکبار کل فعالیت های هر استاد مشاهده می شود و به او رتبه می دهند.

محبی در عین حال تاکید کرد: ارزشیابی معلمان هر ساله برای ارائه مبنای علمی در آیین‌نامه جدید طبقه‌بندی معلمان پیشنهاد شده و برای وضعیت نهایی و اجرایی شدن آن باید به تایید کمیته حسابرسی وزارت آموزش و پرورش برسد. سپس کمیته و دولت باقی ماندند.

توسعه فرآیند ارزشیابی معلمان

وی با بیان اینکه در کنترل های جدید طبقه بندی معلمان، مراجع ارزشیابی متنوع شدند، تصریح کرد: در نظام های جدید، ذی نفعان نظام آموزشی مانند دانش آموزان و غیره، نهادهای ارزشیابی محسوب می شوند و ارگانی که تغییر کمی داده است. فرآیند ارزیابی در مقایسه با آنچه قبلا بود.

به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات تربیتی، در آیین نامه جدید طبقه بندی معلمان، ارزیاب های انتخاب شده برای ارزیابی تغییر معلمان و ابزار ارزشیابی نیز متنوع شده اند.

کیفیت صلاحیت های حرفه ای معلمان؛ محور اصلی طبقه بندی

محبی درباره پیشرفت در ارزیابی رتبه معلمان در لیست جدید توضیح داد: استانداردهای کاری در گذشته به مدارک و کارهای انجام شده توسط معلمان بستگی داشت، اما در لیست جدید تست ها، مشاهدات و بسیاری موارد دیگر لحاظ شده است. در نظر گرفتن به جای کیفیت اجازه دهید صلاحیت های حرفه ای معلمان را تمرکز اصلی خود قرار دهیم. همچنین در این آیین نامه جدید تغییرات تحول آفرین دیگری نیز در دست بررسی است که در صورت تکمیل مراحل بررسی و تصویب، به زودی نهایی و اعلام خواهد شد.

وی معتقد است با در نظر گرفتن کیفیت صلاحیت های حرفه ای معلمان برای ارزشیابی می توان کیفیت نظام آموزشی را ارتقا داد.

رئیس پژوهشکده مطالعات تربیتی با توجه به در نظر گرفتن «رضایت معلم» در فهرست طبقه بندی جدید گفت: در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش دو عامل اساسی و قانون طبقه بندی یکی که ارتقاء است و رضایت معلم به دنبال این رضایت است و تعهد معلمان نیز بهبود می یابد. عامل دیگر ارتقای کیفیت نظام آموزشی از طریق ارزیابی دقیق و ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان است که سعی شده هر دوی این عوامل در آیین نامه جدید به خوبی، شفاف و با دقت لحاظ شود.

محبی با اشاره به اینکه این پژوهشکده برای نهایی کردن فهرست جدید طبقه‌بندی معلمان کارهای تحقیقاتی انجام داده است، تاکید کرد: برای نهایی‌شدن این فهرست جدید، با همه سیاست‌گذاران، کار تحقیقاتی را در مورد روند اجرای ضربان قلب از صفر تا صد انجام دادیم. با چه کسی مصاحبه کردیم. برنامه ریزان و انجام مطالعه تطبیقی ​​در مورد چگونگی ارزیابی و ارتقای معلمان در جهان؛ در نهایت پیش نویس آیین نامه جدید ارزشیابی معلمان را تهیه کردیم. این پیش نویس در حال حاضر در کمیته بازنگری وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی و تصویب است و پس از بررسی در کمیته بازنگری، باید در کمیته دولتی نیز بررسی و تصویب شود که به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد، اما ممکن است وجود داشته باشد. تغییر می کند.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402092518111/%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D8%B1