بازتاب تغییر اولویتهای جامعه در آمار کنکور

یقین دارم با این روحیه و اعتماد به نفس خیلی خوبی که دارین هم زودتر این بیماری رو شکست میدین و هم اینکه کنکورتون عالی میشه، که امسال یا سال آینده باشه تفاوت خیلی زیادی نداره و اولویت مهم تر سلامتی و حال خوب شماست، پس بیشتر مراقبت کنین و سعی کنین اگه مطالعه اذیت تون میکنه یا زمانش رو کمتر کنین در حدی که باهاش راحت هستین یا یه مدت دیگه استراحت بدین و فقط در حد زمان کوتاهی برای مرور وقت بذارین که ان شاالله بعد که کاملا خوب شدین اون موقع با انرژی خیلی بالاتر بتونین بیشتر به مطالب مسلط بشین. عبدالرسول پور عباس در حاشیه بازدید از کنکور سراسری تجربی سال ۱۴۰۱ در دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران درباره انتشار عکس پس از کنکور توسط داوطلبان گفت: روز گذشته یکی از بهترین کنکورهای سراسری نسبت به سالهای گذشته برگزار شد. دانشآموزان و داوطلبان کنکور تجربی نظام جدید یکی از حساسترین و سرنوشتسازترین دورههای زندگی خود را سپری میکنند این امر برای داوطلبان رشتهی تجربی به دلیل مشکل و تخصصی بودن برخی دروس آن و داشتن جامعه آماری بالاتر نسبت به داوطلبان سایر رشتهها بهمراتب سختتر است.

حدود 600 نام به علاوه ي توضيحات و زندگينامه ها و … بنابراین داوطلبان کنکور تجربی 1401 باید به صورت دوره ای سایت سازمان سنجش آموزش کشور را بازدید نمایند تا از زمان دقیق ثبت نام کنکور سراسری تجربی 1401 مطلع گردند. بههمینمنظور گاج مارکت با گردآوری کتابهای کمکآموزشی دروس مختلف برای داوطلبان کنکور رشتهی تجربی، از انتشاراتهای گوناگون و برجستهی کشور (بهترین منابع کنکور تجربی)، سعی در افزایش سطح علمی داوطلبان عزیز کنکور داشته و از این طریق به آنان در راحت پشت سر گذاشتن این مرحله از زندگیشان کمک بزرگی کرده است. متمم مخفف واژه محل توسعه مهارت های من و طرحی برای تولید محتوای فارسی با هدف ارتقاء سطح دانش و مهارت فارسی زبانان در نقاط مختلف ایران و دنیاست. مطمئن باشید هر انچه که در این زمان و در این تابستون بکارید، در دوران جمع بندی خودتون و در آخر سال دوازدهم درو خواهید کرد، زمانی که خیلی از دانش آموزان کنکوری در درس های پایه ضعف دارند اما شما بخاطر زحماتی که در دوران تابستون کشیدید هم اعتماد به نفش بالاتری نسبت به بقیه خواهید داشت و هم با آرامش ذهنی به جمع بندی درس های دوازدهمتون میپردازید.

او درباره تاریخ جدید برگزاری آزمون سراسری گفت: پیشتر مقرر بود آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخهای دهم و یازدهم تیر برگزار شود که بر اساس تصمیمات جدید این آزمون طی چهار روز در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و شنبه (۹ لغایت ۱۲ تیر ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. ثبت نام آزمون سراسری سال 1401 در بهمن 1400 انجام شد، این آزمون در تیر ماه سال 1401 برگزار خواهد شد. کارت شرکت در کنکور 1401 در تیر ماه 1401 بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و در روز کنکور پرینت کارت به همراه کارت ملی باید همراه داوطلب باشد. برای به حداقل رساندن تأثیر عوامل ذکرشده نوع چیدمان رشتهها میتواند شانس قبولی فرد در رشته موردعلاقه را افزایش دهد. رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بهصورت ناحیهای پذیرش دارند. البته برای رشتههای روزانه 20 درصد پذیرش بهصورت سهیمِ آزاد است که این ظرفیت برای رشتههای پرطرفدار 40 درصد است. در مورد دروس عمومی و اختصاصی کنکور تجربی 1401 در مقاله ای جداگانه به تفصیل صحبت کردیم و در قسمت بررسی سوالات کنکور سراسری تجربی 1401 سعی داریم تا با تعداد سوالات و زمانی که دراختیار شما برای پاسخ گویی به آن ها قرار می گیرد صحبت کنیم تا بتوانید برنامه ریزی بهتری روی زمان خود داشته باشید و هیچ موردی در جاسخ برای شما ناشناخته نباشد تا استرسی بر شما وارد شود.

من روز کنکور استرس داشتم ولی زمانی که دفترچه ها پخش شد و شروع کردم به حل سوالات، به تدریج استرسم از بین رفت به طوری که به آخر سوالات ادبیات که رسیدم اصلا احساس نمیکردم سر کنکور نشستم. رشتههای خوشبینانه با رتبه کسبشده داوطلب در کنکور تجربی اختلاف زیادی ندارد و بهتر است که حدود 30 درصد انتخابها را شامل شود. این کار باعث میشود تعداد تستهای درست و غلط و بی جواب مشخص شوند و با استفاده از ابزار محاسبه گر درصد کنکور ، درصد های خود را به دست بیاورند . ثبت نام در کلاس های مختلف و متعدد علی رغم این که با صرف زمان و انرژی بسیاری همراه می باشد، ممکن است به کسب نتیجه دلخواه منجر نشود.

در رشتههای کشوری ظرفیت رشته به نسبت تعداد شرکتکنندگان هر یک از سهمیههای منطقه یک، دو، سه و ایثارگری تعیین میشود. جهاد دانشگاهی برای دو رشته ی ریاضی فیزیک و علوم تجربی کلاس های خود را از تیرماه شروع میکند . حتی زمانی که شروع کرده بودم به زدن کنکور های سال های قبل هنوز اون فصل های انتهایی دروس رو نخونده بودم و سوالاتشون توی آزمون رو رد میکردم. با توجه به رشدی که دوره های آموزشی آنلاین داشته اند بعضی از دانشگاه های با اعتبار دنیا مثل ام.آی.تی، کالیفرنیا، استنفورد، اوپن و جان هاپکینز کلاس های درسشان را در دسترس مردم قرار داده اند. سایت چی بخونم، سومین نظرسنجی بهترین کتاب های کنکور – ویژه کنکور 1400 – را با همکاری سایت آلاء از عید قربان (10 مرداد 1399) تا عید غدیر (18 مرداد 1399) در سایت آینو برگزار کرد. عکس العمل شما نسبت به این آزمون ها چی بود؟

در نقطه مقابل گروه ديگري از دانش آموزان هستند که ذهنشان آشفته مي شود و تصميم مي گيرند طبق برنامه خودشان عمل کنند و به اين ترتيب دو قطبي شدن دانش آموزان شکل مي گيرد . وی با اشاره به اینکه هر سال به داوطلبان کنکور کلید داده میشود که از طریق آن شناسایی میشوند، به همشهری آنلاین گفت: امسال، طبق قانون، اگر به کلیدی برسیم که نشان دهد تقلبی صورت گرفته است، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد. تدریس طبق بودجهبندی و ترتیب سوالات کنکور. بنابراین بعد از تسلط روی درس، بهتر است برای تهیه جزوۀ مفید و کامل و آرشیو کاملی از نمونه سوالات تستی وقت بگذارید. فارغ التحصیلان رشته های نظری که بعد از سال 84 مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اند. در زمانهایی که خسته، عصبانی، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید.

از چه زمانی این آزمون ها رو شروع کردید؟ من تقریبا یک یا دو هفته قبل از شروع امتحانات نهایی شروع کردم این آزمون ها رو. بر اساس اطلاعیه جدید سازمان سنجش و آموزش کشور زمان ثبت نام کنکور سراسری 1401 و کنکور تجربی 1401 اول بهمن ماه آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. پذیرش کشوری: رشتههایی که در اکثر قطبها وجود نداشته و در تعداد محدودی دانشگاه در کشور ارائه میشود. به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ۱۴۰ هزار داوطلب رشته ریاضی در کنکور سراسری امسال شرکت کردند و ۲۵۰ هزار صندلی خالی در این رشته وجود دارد. قبل از هر چیزی، بابت مسئله ای که براتون پیش اومده متاسفم و آرزو می کنم هر چی زودتر سلامتی تون رو کاملا به دست بیارین، خداروشکر که تومور ها خوش خیم هستن و با پیشرفت علم پزشکی امروز بهتر و زودتر این پروسه و تاثیراتش بهبود پیدا میکنن، البته امیدوارم تحریم ها و اوضاع کنونی کشور مشکلاتی تو این راه رو ایجاد نکنن.

تا اینکه بالاخره رییس سازمان سنجش کشور رسما اعلام کرد : کنکور ۱۴۰۰ برای نظام قدیم حذف خواهد شد و به صورت تک آزمون برگزار می شود. بر اساس پذیرش سالهای قبل استانهای کشور به 9 ناحیه و 5 قطب تقسیمبندی شده است. او گفت: قبولی داوطلبان رشته ریاضی در دانشگاههای برتر کشور به نمره قبولی آنها بستگی دارد، اما قبولی آنها در سایر دانشگاهها ۱۰۰ درصد تضمینی است. درصدهای هر درس بسته به رشته و زیرگروهی که آن رشته در آن قرار دارد نیز در رتبه آن زیرگروه تأثیر متفاوتی دارد. هیچ اشکالی نداره قبلا نشده، یا راهی رو اشتباه رفتی از دید خودت، الان مهمه که هدفت رو پیدا کردی و میخوای به سمتش خیز برداری. این در حالی است که در همین سال تعداد شرکتکنندگان کنکور ریاضی فیزیک به ۱۶۲٫۸۷۹ نفر و تعداد شرکتکنندگان کنکور علوم انسانی به ۱۶۱٫۵۰۰ نفر و تعداد شرکتکنندگان کنکور هنر ۵۴٫۶۹۷ نفر و در کنکور منحصراً زبان به ۱۱۵٫۷۱۰ نفر بود. پذیرش استانی: رشتههایی که در اکثر استانها گسترش داشته یا نیاز به متخصصان بومی دارد. من توی سال دهم و یازدهم در حد رفع نیاز مدرسه و آزمون مطالعه داشتم ولی کار اصلی و مطالعه با روش های درست و قوی رو از تابستون دوازدهم شروع کردم.

لذا طبیعی است که داوطلبان ریاضی در هر رشتهای که بخواهند، قبول خواهند شد. رتبه 6 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی بیان کرد: تقریباً در این مسیر و در یک سال اخیر، روزانه 12 ساعت مطالعه منظم را در برنامه خود داشتم و هیچگاه در طول مسیر نومید نشدم؛ زیرا معتقدم برای دستیابی به هر هدفی باید تلاش کرد. و تلاش مستمر و منظمی که داشتم و هدف و انگیزه ای که داشتم خیلی بهم کمک کرد. سوالات آزمون سراسری به شکل مفهومی است و این به منزله دشوار بودن سوالات نیست بلکه کسانی که کتاب های درسی را به دقت مطالعه کرده باشند می توانند به سوالات پاسخ دهند. برای مثال، رتبۀ یک کشوری کنکور ریاضی سال 1400 میگه وقتی در سر جلسۀ آزمون، با سؤال های سخت ریاضی روبرو شدم، نه تنها مضطرب نشدم، بلکه با آرامش بیشتری به سؤال ها پاسخ دادم؛ چون می دانستم که سؤال ها برای همه دشوار است و با وجود آنکه نمی توانم به برخی از سؤال ها پاسخ دهم، اما تسلط من به درس ریاضی، می تواند نقطه قوتم در این آزمون باشد. در این پکیج 30 ساعت از کل آموزش های حرف آخر جای گرفته است و با برنامه ریزی دقیقی که در آن وجود دارد کاملا تعین شده است که داوطلب هر روز چه دروسی را مطالعه کند، از هر درس کدام مبحث را مطالعه کند و برای مطالعه آن مبحث چه قدر باید زمان بگذارد.

کنکور سراسری یک رقابت بزرگ برای ورود به دانشگاه و رشته های مختلف است و در شرایط فعلی کنکور تنها برای پذیرش در دانشگاه ها و رشته های پرمتقاضی سایت ahmadikonkoor برگزار می شود. پذیرش رشته های بدون کنکور آزاد نیز بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان و در دو نوبت تحصیلی مهر و بهمن ماه صورت می پذیرد. بهعنوانمثال درس زمینشناسی در زیرگروه یک که اکثر رشتههای پرطرفداری کنکور تجربی در آن قرار دارد دارای ضریب صفر است و عملاً بدون تأثیر است. گروه کنکور هنر از جمله گروه های آزمایشی شناور است که علاوه بر دانش آموزان هنرستانی، متقاضیان همه گروه های آزمایشی دیگر (مانند داوطلبان کنکور تجربی، زبان، ریاضی و انسانی) می توانند برای شرکت در آن ثبت نام و اقدام کنند. اگر چه طی سال های اخیر پدیده لو رفتن سؤالات و رواج تقلب در بین داوطلبان کنکور همپای رشد شبکههای مجازی و وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند افزایش یافته است اما به نظر می رسد سازمان سنجش آموزش کشور باید با پیش بینی چنین اتفاقاتی تمهیداتی ویژه برای جلوگیری از سوء استفاده از این تکنولوژی انجام دهد چرا که بروز چنین تخلفاتی علاوه بر اینکه اجحاف در حق دانش آموزانی شود که سال ها تلاش کرده اند تا بتوانند بر صندلی دلخواه خود در دانشگاه تکیه بزنند، اعتماد اجتماعی به سازمان سنجش را نیز کاهش میدهد.

ولی تا پایان فروردین ماه دروس پایه رو جمع بندی کرده بودم و توی اردیبهشت ماه بیشتر وقتم صرف دوازدهم شد. یکی از نقاط مثبت من که خیلی توی این قضیه به من کمک کرد که بتونم استرس خودم رو کم بکنم اعتماد بنفسم بود. زیاد اتفاق می افتاد که آزمونی رو که میدادم اون چیزی نبود که تصور می کردم و یا به نسبت تلاش و هدف گذاری که داشتم آزمون رو خوب نمیدادم. بعد از اون اعتماد به نفسم بود و اینکه باور داشتم من قطعا ب چیزی که میخام میرسم حتی اگر شرایط الانم کمی فاصله داشته باشه از هدفی که دارم اما مطمئنم من میتونم به چیزی که میخام برسم. همانطور که میدانید، هدف فروشگاه اینترنتی گاج مارکت، برقراری عدالت آموزشی برای همهی دانشآموزان و کمک به پیمودن هر چه راحتتر این مسیر مهم و حساس برای آنان است.

سامانههای آموزشی نیز یکی از صدها خدمات ارائه شده بر بستر اینترنت هستند که به عدالت آموزشی کمک کردهاند. کلاسینو آموزشگاه آنلاینی است که دانشآموزان از هر جای دنیا به صورت مجازی سر کلاس کنکور حاضر شده و به صورت زنده با مدرس ارتباط میگیرند. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروههای آزمایشی علومتجربی و علومانسانی هم صدق میکند. پیشنهاد میکنم کارگروه یا کمیتهای تشکیل شود و از افرادی که واقعا تجربه در امر مدرسه و آزمون، کنکور و آزمون و همچنین آیتی و موارد امنیتی دارند، سریعا کارگروهی تشکیل شود و سیستم آزمونهای سنتی چه در امتحان نهایی و چه در کنکورهای سراسری و کنکورهای مربوط به مقاطع بالاتر نظیر دکتری و دستیاری و وکالت بازبینی شود. این تصور که هنوز زود است و از مهر سال قبل کنکور شروع می کنم فقط کار را برایتان سخت تر می کند.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی