راهنمایی در مورد کنکور ارشد ۱۴۰۰

از آنجایی که می دانید با اینکه کرونا یکبار کنکور را به تعویق انداخت اما کنکور سراسری در تاریخ 30 و 31 مرداد و کنکور رشته ریاضی روز پنجشنبه و رشته تجربی روز جمعه برگزار می شود. وی ادامه داد: موضوع بیش از یکبار برگزار شدن کنکور، یک بند از مجموعه و بسته سیاستی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و به موجب آن، این وضعیت که یکبار در سال، آزمونی برگزار شود و همه سرنوشت داوطلبان ورود به دانشگاه که فارغالتحصیلان مدارس هستند، موکول به این وضعیت شود، قرار است تغییر کند. فصیحی افزود: دلیل این موضوع این است که این آزمون یکبار در سال برگزار میشود و همه میخواهند در همان یک روز، سرنوشت تحصیلی داوطلبان را تعیین کنند و این نگرانی برای خانوادهها وجود دارد که اگر فرزندمان در کنکور قبول نشود، یکسال عقب میافتد و باعث میشود که به این جو دامن زده شود. 3- آیا همه رشته های کنکور سراسری هنر 1402 دارای آزمون عملی هستند؟ کلید موفقیت داوطلبان شرکت در کنکور گروه آزمایشی هنر می باشد.

لازم است بدانیم در دروس عمومی نیز مطالبی مانند قرابت و آرایه، دستور زبان، کلوز و ریدینگ زبان خواهد آمد. با تأسیس دانشگاهها در ایران، کنکور نیز برای ارزیابی داوطلبان شکل گرفت، البته تا سال ۱۳۴۲ هر دانشگاه برای جذب دانشجو به طور مستقل با برگزاری امتحانات ورودی دانشجویان را پذیرش میکردند. قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر دو سال آخر تحصیل بخواهد در کنکور به حساب آید، اجرا از سال 1403 است و اگر نمرات یک سال تحصیل محاسبه شود ممکن است از سال 1402 باشد اما زودترین زمان اجرا یعنی فقط سال آخر متوسطه ملاک قرار گیرد، از سال 1402 خواهد بود تا دانشآموزان بتوانند برنامهریزی کنند.

چیزی که مد نظر است این بوده که این آزمونها هم تفکیک شود و برای استعدادسنجی عمومی یعنی آزمونهای عمومی، به سوابق تحصیلی مراجعه شود و فقط آزمونهای تخصصی برای گروههای تخصصی خاص گرفته شود و مجددا یادآوری میکنم که اگر این اتفاقات صورت گیرد تعداد زیادی از داوطلبان میتوانند بدون شرکت در کنکور، رشته تحصیلی و دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شوند بنابراین حدس میزنیم داوطلب آن رشتههایی که متقاضی برایش زیاد است در آنجا کاهش مییابد و شرکتکنندگان آزمون سراسری کاهش مییابند. داوطلب باید چه نکاتی را در تست زدن سوالات آزمونهای کنکور سالهای گذشته رعایت کند؟

برای شرکت در رشتههای تحصیلی باآزمون کنکور ۹۸ یکمیلیون و ۱۱۸هزار و ۷۹۳ نفر ثبتنام کردند که از این تعداد ۱۶۴هزار و ۲۷۸ نفر در گروه ریاضی، ۶۳۷هزار و ۹۴ نفر در گروه تجربی، ۲۸۲هزار و ۱۵۱ نفر در گروه انسانی، ۲۴هزار و ۷۶۹ نفر در گروه هنر و ۱۰هزار و ۵۰۱ نفر در گروه زبانهای سایت ahmadikonkoor خارجی داوطلب شدند. داوطلب باید تمام سوالات اختصاصی مربوط به رشته خود را در ۱۲ فصل بزند تا بداند از آن فصل چند سوال آمده است. ممکن است در تمام این دورهها ۶۰ سوال باشد آنها را بزند و این باعث میشود داوطلب دیدگاه خوبی در مورد سوالات سراسری به دست آورد و بتواند مطالعه خود را مطابق با آن اصلاح کند. در درس عربی نیز مفهوم را مورد پرسش قرار میگیرد و این موارد نکاتی است که به صورت جامع است و نیازی ندارد که داوطلب درس به درس مطالعه داشته باشد تا بتواند بر آن تسلط بیابد. معاون اجرای آزمونهای سازمان سنجش همچنین تأکید کرد: به طور کلی تعداد داوطلبان خانم در کنکور امسال ۹۱۵ هزار و ۴۱ نفر و تعداد داوطلبان آقا ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر میباشد که بر این اساس ۶۱ درصد کنکوریهای امسال را زنان و ۳۹ درصد را نیز آقایان تشکیل میدهد.

اما با همه این توضیحات، و با وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مجلس شورای اسلامی، هنوز شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ معلوم نیست و همین امر به سرگردانی و نگرانی داوطلبان و خانوادههای آنان دامن میزند. آموزش که قربانی بزم کنکور باشد، باید منتظر پیامدهای سخت و همه جانبه در چیزهایی فراتر از مسئله کنکور و دانشگاه بود. کبگانیان افزود: خوشبختانه مصوبه “تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی” که در جلسه 863 مورخ 1401/3/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود نیز توسط رئیس جمهور محترم و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضاء رسیده است. فصیحی افزود: در این بسته سیاستی، پیشبینی شده است برای آن دسته از رشته شهرهایی که متقاضی کمتر از میزان صندلی موجود است با نظامی بر اساس سوابق تحصیلی، داوطلبان بتوانند رشته شهر خود را انتخاب کنند و بدون نیاز به شرکت کنکور وارد دانشگاه و نظام آموزش عالی شوند. در کنکور ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر ثبت نام کردند، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، ۳۸.۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده اند و بعد از آن گروههای علوم انسانی، زبان های خارجی، هنر و ریاضی قرار دارند.

پذیرش در اغلب رشته های مرتبط با گروه آزمایشی هنر در کنکور سراسری به صورت دو مرحله ای (آزمون کتبی و عملی) صورت می پذیرد. اگر جز رتبه های برتر از هر کنکوری بپرسید سخت ترین مرحله کنکور کدام است؛ بدون شک انتخاب رشته جزو کاندیدهای برتر خواهد بود. داوطلبان با بررسی سوالات سنوات گذشته و اطلاع از تکنیک های پاسخگویی به این درس می توانستند به راحتی به سوالات این قسمت پاسخ داده و از تاثیر مثبت آن در نتیجه خود بهره مند شوند. داوطلبان کنکور لازم است دفتری تهیه کنند و در آن دفتر تک به تک نکات را وارد کنند؛ به طور مثال بنویسند “نکته سوال پنج کنکور هنر ۹۹” و حتماً نکاتی را نوشتهاند نیز باید بررسی و مطالعه کنند تا فراموش نشود. داوطلبان رشتههای نظری با تصور اینکه کنکور هنر ساده است، تصمیم میگیرند در کنار رشته اصلی، شانس خود را در کنکور هنر یا زبان نیز امتحان کنند. دانشآموزان همزمان با اینکه دروس عمومی را بر اساس برنامه درسی مدرسه میخوانند، میتوانند درس به درس تستها را کار کنند و مطالعه کنند؛ البته داوطلبان میتوانند به طور همزمان برخی تستهایی که حالت جامع دارد از جمله قرابت، آرایه، دستور زبان و متن زبان انگلیسی که درس به درس هم نیست، هر شب یک آزمون را بررسی کنند، اما اگر نتوانند تمام سوالات یک آزمون جامع را پاسخ دهند، میتوانند هر سوالی را که خواندند و پاسخ آن را میدانند جواب دهند و نباید خود را درگیر این کنند که پاسخ برخی تستها را نمیدانند؛ چرا که این روش دیدگاهی بسیار عالی به دانشآموزان خواهد داد.

خبرگزاری فارس – گروه تعلیم و تربیت: روز گذشته پدر یکی از داوطلبان کنکور سراسری مدعی شد که فرزندش در آزمونهای آزمایشی رتبههای تک رقمی کسب میکرد اما در کنکور رتبه ۳۵۳ هزار شده است. ایروانی گفت: برگزاری چهار جلسه آزمون سراسری در طول دو روز به چهار جلسه در چهار روز تغییر پیدا کرده است. ایروانی با تاکید بر اینکه کنکور دکتری، کارشناسی ارشد و کنکور سراسری در زمان مقرر برگزار میشود، عنوان کرد: فاصله صندلی داوطلبان نسبت به آزمون سالهای قبل بیشتر است. محمدرضا ایروانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شورایی به نام شورای سنجش، آموزش و پذیرش در سازمان سنجش آموزش کشور وجود دارد که رئیس سازمان سنجش، نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش اعضای آن هستند.

رئیس ستاد برگزاری آزمونهای دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این شورا تصمیم گیرنده نهایی برگزاری کنکور است، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس سلیقهای نظر میدهند و جایگاه قانونی برای اظهار نظر در این باره را ندارند، چنانچه نمایندگان پیشنهادی داشته باشند باید به این شورا ارائه دهند تا بررسی و تصویب شود. در حالی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، میگوید این شورا از سال ۱۳۶۷ به مساله سنجش و پذیرش (کنکور) ورود داشته است و نیز ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است، مجلس شورای اسلامی نیز از اواسط دهه ۸۰ موضوع کنکور و حذف آن را در کمیسیون های تخصصی طرح و در نهایت آبان ۱۳۸۶ قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب و تکالیفی برای سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تعیین کرد که تا پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور (حدود سال ۹۱) کنکور را حذف کنند؛ اما قانون مذکور، سال ۹۲ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و با نام قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، چند تکلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و آموزش و پرورش گذاشته شد. بر این مبنا آزمونهای ارشد که قرار بود صبح پنج شنبه و بعد از ظهر و صبح جمعه هفته آینده برگزار شود، به دلیل شرایط پیش رو در طول سه روز یعنی پنج شنبه، جمعه و شنبه برگزار خواهد شد.

متاسفانه باید این موضوع را نیز به سمعتان برسانیم که تبلیغات در این زمینه بسیار شده و به هر کسی نیز نمی شود اطمینان نمود. 3 داوطلب نیز در سامانه بارگذاری شود. اگر قسمتی را فراموش کردهاند، میتوانند بازگردند و آن قسمتها را هایلایت و یادداشت کنند؛ به طور مثال سوالی در کنکور آمده است و وقتی داوطلب چند بار به آن برخورد کند متوجه مهم بودن آن میشود، پس بعد از مطالعه باید دوباره به سراغ سوال بیاید و آن را پاسخ دهد و اگر باز هم به جواب نرسید میتواند از پاسخنامه تشریحی استفاده کند و آن سوال را پاسخ داده و نکات آن را وارد دفتر کند. خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: 60 سال است که در ایران برای جذب دانشجو در دانشگاهها از روش کنکور استفاده میشود البته کنکور فراز و نشیبهایی داشته است اما تنها روش جذب دانشجو در دانشگاههاست. تا این زمان تاثیر معدل در کنکور 1400 توسط سازمان سنجش اعلام نشده اما پیش بینی می شود تاثیر معدل همانند چند سال اخیر به صورت مثبت باشد. یکی از کار هایی که توان و انرژی هرفردی را در زمان مطالعه می گیرد، ایناست که اطراف او به هم ریخته و کثیف باشد.

سبقت از 67 درصد رقیبان کنکور فقط با یک تست! کنکور در سال 1402 حذف نمی شود، فقط تغییرات چشمگیری در نحوه برگزاری و تاثیر نتایج آن اعمال خواهد شد. طبق این مصوبه، افراد می توانند به مدت 2 سال پیاپی از نتیجه آزمون خود استفاده کرده و از امتیازت آن برخوردار شوند. لذا افراد باید با استفاده از روش های نوین آموزشی به تدریس شیمی کنکور بپردازند. و الویت واحد های برنامه ریزی هفتگی دانش آموز به این دروس اختصاص می یابد. توصیه ما این است که مطالب را کوتاهکوتاه یاد بگیرید و بخش اصلی زمانتان را به تمرینات اختصاص دهید. بررسی بهترین کتاب تست کنکور تجربی ۱۴۰۱ و تهیه کتاب های کمک آموزشی می تواند به تثبیت و تسلط بیشتر داوطلبان بر مطالب خوانده شده کمک بسیاری کند. الزاما همه شیوه های یکسان ندارند.اگر مقایسه را کنار بگذارید تمرکزتان بیشتر و کارایی تان بالاتر می رود. با وجود این همه داوطلب دارای سهمیه چطور انتظار داشتم در دانشگاه سراسری قبول شوم؟

وی تصریح کرد: آزمونهای نوبت بعدازظهر کنکور ارشد و کنکور سراسری به صبح موکول شده است تا فرصت کافی برای ضدعفونی کردن حوزههای امتحانی وجود داشته باشد. رئیس ستاد برگزاری آزمونهای دانشگاه اصفهان ادامه داد: آزمون سراسری نیز که قرار بود پنج شنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ مردادماه برگزار شود، بنا بر تصمیم گرفته شده به چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و شنبه موکول شده است و طی چهار روز برگزار میشود. البته این بخش کاملاً دلخواه و انتخابی است و معلوم می کند که در هر بازه ای از یک روز باید چه درسی مطالعه شود. »، گفت: نظر شخصی خودم این است که آن وضعیت یک بار در سال کنکور، استرس، اضطراب و نگرانی زیاد و هزینه اجتماعی بسیار بالا به همراه دارد که قطعا هزینه دو، سه بار آزمون در سال به این شکل نیست ضمنا نظامات برگزاری آزمون که سازمان سنجش مجهز است و ابزار تکنولوژی که وجود دارد به نظر میآید آسیبی را که میزند جبران کند. قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که «در سالهای اخیر شاهد تجمیع گروهها آموزشی در یک کنکور سراسری بودیم که برای کاهش هزینهها بود، این دو یا سه بار برگزاری کنکور هزینههای زیادی را به دولت تحمیل نمیکند؟

انتخاب رشته که داوطلب را برای قبولی در رشته محل هایی متناسب با رتبه کسب کرده ، نزدیک بنماید. حال این سوال مطرح میشود که منبع مناسب چه ویژگی هایی دارد و این منابع چگونه تقسیم بندی میشوند؟ کتاب برنامه ریزی با دوربین مداربسته با ویژگی های منحصر به فردش می تونه بهترین انتخاب برای شما باشه. گفتنی است که خرید کتاب کنکور تجربی باید متناسب با نیازهای آموزشی شما باشد و بهتر است با مشورت معلمان انجام شود. ضمن آنکه سازمان سنجش برای مشاوران آموزش پرورش دوره های آموزشی برگزار کرده است که بهتر بتوانند داوطلبان را راهنمایی کنند. فصیحی اضافه کرد: بنابراین ممکن است آزمونها دو بار، سه بار یا هر تعداد که شورا به تصمیم برسد، برگزار شود و این موضوع یک بند از آن است؛ به عبارت دیگر، یک بخشی از کیفیت سنجش استعداد تحصیلی بناست که به عهده آموزش و پرورش باشد و بر اساس سوابق تحصیلی دانشآموزان، محاسبه شود و به این ترتیب باید بهگونهای برنامهریزی شود که آموزش و پرورش هم آمادگی اجرای این طرح را داشته باشد. قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر این آزمون دوبار در سال برگزار شود و نتیجه آن هم حداقل برای دو سال معتبر باشد که جزو تصمیم بسته سیاستی است، این امکان ایجاد میشود که اگر دانشآموز در یک آزمون موفق نبود، دو، سه ماه تا 6 ماه بعد فرصت مجدد داشته باشد که بتواند شرکت کند و مورد سنجش قرار گیرد و با مراجعه به دانشگاهها، رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی