دریچه فن کویل

سپس در مکان هایی که از قبل مشخص کرده ایم به وسیله پرس های مخصوص شیارهای ۹ و ۱۸ سانتی روی درب دریچه بازدید فن کویل ایجاد می کنیم. بهتر است از قبل مشخص شودکانال برای چه اندازه ای از کولر، طراحی شده است. حال نوبت به ساخت درب دریچه بازدید میشود ساختار در بین درجه بازدید در قسمتهای محیطی دارای لبه دو سانتی و در قسمت داخلی دارای شیارهای موازی به عرض ۹ و ۱۸ سانت است که در قسمت وسط یا کناری درب دریچه بازدید طراحی میشود. این دریچه ها با توجه به کارکرد آنها در سیستم های هوا مانند سیستم های تهویه هوا و یا هوا و آب مانند کولر آبی دارای کاربردهای متفاوتی مانند تهویه هوای محیط، تنظیم نمودن جریان هوا در جهت مورد نظر،افزایش و کاهش سرعت جریان هوا است. در ساخت دریچه کولر ابتدا پروفیل های دریچه طبق اندازه درخواستی مشتری برش زده میشود.

دریچه هوا آلومینیومی سقفی هم برای سیستم هوای رفت و هم برای سیستم هوای برگشت مورد استفاده قرار میگیرد .این دریچه هوا با توجه به نوع طراحی ،هوای انشعاب کانال را با چهار مدل از سقف محیط به فضا هدایت میشود .دریچه هوا آلومینیومی سقفی هم به صورت دمپر دار و هم به صورت بدون دمپر تولید میشود و با رنگ کوره ای الکتروستاتیک و متناسب با محیط رنگ آمیزی میشود . نظر آنها این بود که این توصیه یعنی لزوم نبستن همه منافذ و توجه به راه تامین اکسیژن هرچند درست است، اما به دلیل اینکه مثلا دریچه های کانال های مرتفع به خصوص کانال مرتفع کولر آبی را استثنا نکرده، می تواند مردم را دچار اشتباه کند چرا که ممکن است مردم در انتخاب راه مناسب تامین اکسیژن دچار ابهام و اشتباه شوند. دریچههای کولر فایبرگلاس یا پلاستیکی از پرمصرفترین دریچههای سیستم خنکسازی بوده و فروشگاه تهویه سان بهترین محل جهت خرید آن خواهد بود. وزن کم این نوع از دریچههای کولر بههمراه تنوع رنگ و مدل آن سبب بهکارگیری گسترده از دریچه پلاستیکی کولر گشته و در صورت کثیفی با مقداری آب شسته شده و به شکل اولیه خود باز خواهد گشت. این دریچه هوا ی آزاد در پشت خود یک قسمت برجسته دارد که خطوط موازی بر روی آن تعبیه می گردد و این قسمت برجسته ی دریچه هوا ی آزاد درون حفره ای که برای جریان هوا در نظر گرفته شده است ، جا می گیرد .

در واقع برای اینکه درب دریچه بازدید هنگام باز و بسته شدن هیچ مانعی نداشته باشد باید به میزان ۲ تا ۳ میلیمتر از هر طرف کوچکتر در نظر گرفته شود. کفی های خودروی تان را شست و شو دهید، در زمان هایی که خواسته و ناخواسته مواد خوراکی و غیر خوراکی کف خودرو می ریزند در اولین فرصت کفی های ماشین خود را بشوئید، اگر از کفی ها استفاده نمی کنید: به یک سطل، دو عدد ابر و یک دستمال نخی بزرگ نیاز دارید. اما در کانال های از پیش عایق شده به دلیل داشتن وزن بسیار سبک تر، نیازی به ابزار خاص و ماشین آلات سنگین نداشته و همچنین برای پرسنل اجرایی از ایمنی بیشتری در قیاس با کانال های گالوانیزه برخوردار می باشند. دریچه بازدید زیر فن کویل مدلهای زیادی دارد که از مهمترین نمونههای بازار میتوان به دریچه بازدید زیر فن کویل تاسیسات، شیاردار، خطی طرح سقفی، مشبک و دریچه بازدید داکت اسپلیت نام برد که هر کدام کارایهای خاص به خود را دارند که میتوانید با توجه با نیاز خود یکی را انتخاب کنید. فن دمنده مدل VSL-20S2S در دو نوع 5 و 6 پره تولید می شود.جنس این پره ها از پلاستیک بوده که توانایی مقاومت در برابر دمای هوا را داراست و برای کار در محیط هایی تا دمای 40 درجه سانتی گراد مناسب می باشد.

این دریچه بازدید از دو قسمت فریم و درب تشکیل شده است و از آنجایی که درب این دریچه بازدید وزنه ای می باشد در نتیجه برای باز و بسته کردن آن کاملاً از فریم جدا شده و کنار گذاشته می شود. دمپر دستی همانطور که از نام آن نیز مشخص است از طریق یک اهرم باز و بسته میشوند اما دمپر فایر به صورت اتومات باز و بسته میشود که به همین دلیل به آن دمپر اتومات نیز میگویند. در هر مرحله از اجرای کانال کشی و بعد از پایان کار نیز باید شرایط ایجاد نشت هوا مورد بررسی قرار گیرد. حتی اگر چیز خاصی در این جستجو نیابید، نظافت و غبارروبی؛ میتواند از بوی ناخوشایند فضای داخلی خودرو بکاهد. مقاله ی این صفحه مرتبط با راه های خرید دریچه کولرمناسب می باشد.

فریم دریچه کولر مشبک در عرض های ۳ تا ۵ سانتی قابل تولید می باشد . استفاده از دریچه هوا ی مشبک ضروری می باشد. برای ساخت این دریچه بازدید ابتدا شروع به ساخت فریم آن می کنیم. پس از آن که مزیتهایی از این دریچه کولر آلومینیومی گفته شد. جهت ساخت این دریچه بازدید فن کویل ابتدا فریم این دریچه بازدید از پروفیل آلومینیومی با عرض ۳ تا ۵ سانتی انتخاب می گردد. اینو نوع دریچه از پر کاربردترین دریچه های تنظیم هوا در پروژه هیا مسکونی، تجاری و اداری می باشد و عموما از آن به منظور هوادهی و هوای تازه فن کویل ها و داکت اسپلیت ها، استفاده می کنند. این فرم از طراحی دریچه را بیشتر می توان روی خودروهایی مشاهده کرد که بیش از تمرکز روی ویژگی های بصری، در طراحی آن ها بر اصول کاربردی طراحی، مهندسی و ساخت خودرو دقت شده است. حتما در سالن های بزرگ همچون تالارهای پذیرایی، سالن های ورزشی و هتل ها این نوع دریچه ها را مشاهده نمودید.

دریچه کولر ریموت دار برنازی باقابلیت کنترل از راه دور باهدف راحتی و آسایش مصرف کنندگان بهمنظور مدیریت زاویهی وزش باد از طریق تنظیم پرههای افقی و عمودی توسط ریموتکنترل تولید و به بازار عرضهشده است. این دریچه از یک قاب آلومینیوم و پره هایی که بایکدیگر موازی هستند ( به صورت عمودی یا افقی ) تشکیل شده است و معمولا در جهت هوای رفت و در مکان هایی با ارتفاع بلند مورد استفاده قرار میگیرد. امکان تنظیم پرهها عمودی و افقی ، کنترل جهت و میزان وزش باد.( مدیریت توسط ریموت کنترل). همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، در قسمت پشتی دریچه کولری نیز پره های افقی وجود دارد که به عنوان دمپر از آن استفاده می شود.

چنانچه نمیخواهید از مواد شیمیایی برای خوشبو کردن داخل خودرو استفاده کنید و این نظر را دارید که ممکن است این مواد حساسیتزا باشد، پیشنهاد میکنیم از پوست مرکبات همچون پرتقال در داخل کابین خودرو خود استفاده کنید. خاصیت رنگ کوره ای الکترواستاتیک این است که می توان از روی کد رنگ متناسب با محیط و طبق نظر کارفرما سفارشات را پذیرفت و هیچ محدودیتی در نوع رنگ نداریم. پس از ساخت درب دریچه بازدید اکنون نوبت به رنگ آمیزی دریچه می رسد رنگ پودری الکترواستاتیک روی تمام سطوح این دریچه بازدید پاشیده شده و این محصول درون کوره قرار می گیرد. پس از اینکه تمام سطوح به رنگ الکترواستاتیک آغشته شد این محصول درون کوره قرار می گیرد و در اصطلاح پخته می شود. هر یک از اضلاع فریم دریچه بازدید به میزان ۱ سانت از ابعاد حفره مورد نظر جهت نصب دریچه بازدید کوچک تر در نظر گرفته خواهد شد. ابعاد فریم دریچه بازدید بر اساس حفره مورد نظر تعیین می شود. یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد در ماشین، رطوبت است که به علت موکت یا کف پوش خیس که بر اثر گذاشتن کفش خیس یا ریختن مواد غذایی ایجاد میشود.

دریچه خطی از آن دسته از دریچه هایی ست که هوای خروجی از انشعاب کانال هوا را بصورت موازی از داخل کانال هوا به محیط تزریق می کند. هنگامی که هواساز در هر ساختمانی نصب شده و شروع به انجام هوارسانی میکند؛ هر از چندگاهی باید به بخشهای آن سرکشی کرده و از فعالیت درست فن کویلها و داکتها و… در مرحله نخست باید فریم دریچه بازدید فن کویل ساخته شود.فریم دریچه بازدید فن کویل از پروفیل آلومینیوم تولید میشود.پس از برش طول و عرض پروفیل آلومینیوم اقدام به گوش زنی اضلاع میکنیم تا اضلاع به صورت قائمه در بیاید. برای این کار پایه های موتور را از روی برد خارج کنید و با بیزر مولتی متر پایه ها را دو به دو با بکدیگر بگیرید باید مقاومت را به درستی نشان دهد.

ابعاد این ورق باید طوری باشد که لبه های خم کاری در دور درب را نیز شامل شود. در نتیجه کیفیت دریچه کولر آهنی طرح جدید با ضخامت ورق نسبت مستقیم دارد . اما آنچه در خصوص این دریچه ها دارای اهمیت بالا است، استفاده از ورقه های ضخیم آهنی برای ساخت است زیرا این ورقه ها دارای وزن بالایی هستند و در برابر هوا و پرتاب آن صدای اضافی تولید نمی نمایند. این هواکش ها در تنوع مدلهای مختلف هستند که هواکش خانگی لوکس دریچه دار با کلید مدل VSL-20C4S یکی از انواع آن هاست و با توجه به داشتن ابعاد و مشخصه هایی که دارد در منازل ، آموزشگاه ها و سرویس های بهداشتی و سایر مکان هایی با چنین مشخصه هایی قابل استفاده است. در برخی موارد که علل بیرونی دخیل نیستند (مثلا بوی تازگی و نو بودن) شما فقط به زمان نیاز دارید و می توانید از انواع اسپری های خوشبو کننده خودرو استفاده کنید. از موارد آزار دهنده ای که غالبا در خودروها وجود دارد، بوی کهنگی دریچه بازدید است. دمپرها در انواع مختلفی در بازار وجود دارد که از مهمترین نمونههای دمپر میتوان به دمپر دستی، فایر و شاطری نام برد. دریچه هوا ی آزاد پرهZ به عنوان لوور هوارسان مورد استفاده قرار می گیردو هوای آزاد را تامین می کند.

ابعاد دریچه کولر پلاستیکی و دریچه هوا پلاستیکی منوط به سفارش مشتری بوده و قابلیت ساخت در اندازههای مختلفی را خواهد داشت. فن کویلها در ابعاد و اندازههای مختلف و متنوعی تولید و عرضه میشود و شما می توانید دریچه بازدید مورد نظر خود را با ابعادی که لازم دارید سفارش بدهید. قیمت دریچه کولر آبی با توجه به ابعاد و تعداد سفارش و همچنین قیمت روز مواد اولیه متفاوت می باشد. دریچه هوا خطی به سه صورت دریچه هوا ی خطی کله قندی، طرح اسلوت و زاویه دار تقسیم می شود. دریچه پلاستیکی خطی از دو جزء مجزا به صورت فِریم و شبکههای افقیِ داخلی ساختار مییابد.به طوریکه در زمان نصبِ این دریچه پلاستیکی،ابتدا فریم دریچه پلاستیکی در محلِ خود تعبیه گشته و سپس شبکههای افقیِ داخلی که زاویه ۴۰ درجه نسبت به افق دارند در داخلِ فریم دریچه پلاستیکی، جانمایی و تثبیت میشود. وزش یک نواخت باد به طرفین با کمک چرخش مداوم پرههای عمودی ( مدیریت توسط ریموت کنترل). دمپر هوا، دریچهای میباشد که درون کانال هوا از صفحههای واحد یا پرههای موازی که باعث تنظیم یا انسداد میزان هوایی که از کانال عبور میکند، ساخته شده است.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی