تعلیق امتحانات «نیمه نهایی» تا اطلاع ثانوی/تجمیع حوزه های امتحانی نهایی تا سال 1407

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از توقف امتحانات «نیمه نهایی» تا زمان طراحی و تدوین چارچوب توسط پژوهشگاه و ریاست دوره متوسطه خبر داد.

به گزارش ایسنا. محسن زارعی با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی امتحانات که به ریاست وزیر آموزش و پرورش و اعضای این نهاد با موضوع پیگیری مصوبات هیات وزیران برگزار شد. آخرین مصوبات شورای فوق الذکر و دستورالعمل جدید وزیر آموزش و پرورش در خصوص امتحانات نهایی را تشریح کرد و اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه تایید کردند بنابراین قبل از تعیین چارچوب طراحی این آزمون که در دستور کار پژوهشی قرار گرفته است. سازمان و کارگزار آموزش متوسطه و بر اساس آن اهداف برنامه درسی بر اساس کتب درسی مشخص می شود و هدف هر سوال مشخص می شود و دانش آموزان در چه سطحی از دانش ارزیابی می شوند، نیمه نهایی. امتحان متوقف خواهد شد و برگزار نخواهد شد. این واقعیت است که این چارچوب عملی معیار تمرین طراحان و معلمان آزمون خواهد بود و بر اساس آن دانش آموزان نیز تکالیف خود را خواهند دانست.

به گفته وی، پس از تعریف چارچوب و با هدایت دبیرخانه های فرماندهی کشوری، آزمون ها به صورت متمرکز طراحی و بر همین اساس آزمون نیمه نهایی برگزار می شود. از طرفی با توجه به اینکه هدف از این آزمون آشنایی دانش آموزان با امتحانات نهایی است، قرار نیست تمامی دروس و سوالات طراحی را ارزیابی کند.

زارعی در ادامه تایید کرد: قرار است این بسته توسط سازمان پژوهش و معاونت آموزش متوسطه در جلسه ستاد بعدی ارائه شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با بیان اینکه در هشتم بهمن ماه حمایت از برگزاری امتحانات نهایی در دستور کار هیات وزیران قرار گرفت و تصویب شد و تصویب نامه بر اساس آن ابلاغ شد. 17 بهمن ماه توسط معاون اول رئیس جمهور که شامل 9 بند است و با اشاره به بندهای این تصویب نامه گفت: یکی از موضوعات ذکر شده تقویت ساختار و استحکام مرکز سنجش و ادارات استانی و منطقه ای است. و همچنین تعیین – بودجه مستقل برای نظارت بر معاینات.

یکسان سازی مراکز امتحان نهایی تا سال 1407 ه

تضمین امنیت امتحان توسط وزارت کشور رهبری می شود

وی همچنین با بیان اینکه بر اساس این تصویب نامه مقرر شد تا سال 1407 هجری قمری مراکز آزمون برای انجام آزمون های کاملا الکترونیکی متحد شوند که البته در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت، اظهار داشت: اگرچه برنامه ها در این راستا هم اکنون در حال اجرا هستند، اما برای اجرای کامل، نیاز به مراکز تست استاندارد مجهز به تجهیزات که با حمایت سازمان برنامه تصویب شده بود، در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت، لذا تامین موارد مذکور مراکز تا سال 1407 در دستور کار خواهند بود.

زارعی با بیان اینکه تامین امنیت امتحانات با هدایت وزارت کشور و از طریق شورای تامین استان و شهرستان انجام شده است، تاکید کرد: این کار با همکاری دبیران و شورای تامین در سطح کشور در حال انجام است. در سطح استانداری و شهرستان نیز زیرساخت های مورد نیاز توسط تیم کاری پشتیبانی برای پیگیری و ابلاغ مصوبه به فرمانداری ها ایجاد شده تا فرمانداری ها بخشی از تجهیزات را انجام دهند البته زیرساخت ها نیز خواهد بود. در ستاد ارائه شده است.

گردآوری محتوای EFA

وی با اشاره به اینکه آموزش برای همه از دیگر نکات مورد تاکید وزیر در این جلسه بود، خاطرنشان کرد: مقرر شد این موضوع در دستور کار کارگروه استانداردسازی به ریاست معاون آموزش متوسطه ریاست جمهوری قرار گیرد. این امر در قالب استفاده از فضای مجازی و مطالبی که توسط اساتید متخصص کشور تهیه می شود در اختیار دانش آموزان سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112316809/%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9-%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C