کاهش جذب دانشجو معلم باعث کمبود ۷۹ هزار معلم شد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال تاریخی ترین سال استخدامی کشور را از نظر کمی و کیفی شاهد بودیم و 56 هزار نفر در دو آزمون استخدامی مشغول به کار شدند، گفت: جذب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان با 22 نفر آغاز شد. هزار نفر و به 4 هزار نفر رسید و در نتیجه این اختلاف بین 79 هزار نفر، یک نفر باعث کمبود معلم شده است که به همین دلیل سند تحول تربیت معلم را تصویب کردیم و آزمون ویژه تربیت معلم برگزار می شود.

به گزارش ایسنا. رضا مراد صحرایی در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید از دو منظر به مسائل کشور نگاه کنیم که یکی نگاه کلی و دیگری نگاه درون این بخش است. . همه مسائل به هم مرتبط هستند و هر چقدر هم که ایده داشته باشیم، وقتی وارد عرصه کار می شویم می بینیم که موضوع کاملا متفاوت است.

وی نیازهای اساسی امروز کشور را به طور کلی درک زیست محیطی از مسائل ملی دانست و خاطرنشان کرد: برای حل مسائل کلان نیاز به نوعی وحدت، انسجام، هماهنگی، همدلی، همفکری، همکاری و همفکری وجود دارد. وضعیتی که نداریم و رابطه، هماهنگی و سازگاری بین بخش‌های کشورهای مختلف به سطح مطلوبی نرسیده است.

صحرایی با بیان اینکه نظام علم و فناوری اساسا بازیگران مهم زیادی دارد، افزود: نهادهایی مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش و بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد و موسسات دینی که در امر آموزش و پرورش دخیل هستند، دارای محیط زیست هستند. ارتباط. بین این مولفه ها برقرار نشده است و اگر این رابطه برقرار می شد، برای حل مسائل اتفاق خوبی می افتاد.

این سوال مطرح شد که چه رابطه ای بین نظام آموزش عمومی و نظام آموزش عالی وجود دارد؟ این یک معضل بزرگ ملی است و اگر از این منظر به آن نگاه کنیم، می بینیم که با تلاش هیچ نهادی به تنهایی نمی توان مشکلات را حل کرد و آنچه به سرانجام می رسد و حل مشکلات، تلاش و کوشش است. با هم و بلوغ ملی

وی با بیان اینکه آموزش با دو کلمه اساسی پیوند خورده است، گفت: حرف اول آینده است. هرکس برای آینده کشور آرزویی دارد باید به آموزش و پرورش نگاه کند و مدیری که می خواهد برای آینده کار کند باید آگاه، بصیر و مهربان باشد و بذر هر پیشرفتی در آینده را باید امروز در مدارس کاشت.

صحرایی از کلمه دوم به عنوان آیینه یاد کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش مانند آینه است که مجموع عملکرد همه مسئولان کشور را نشان می دهد. امسال تاریخی ترین سال استخدامی کشور را از نظر کمی و کیفی داشتیم، 56 هزار نفر در 2 آزمون استخدامی جذب شدند که به اندازه نیروهای کل برخی وزارتخانه ها است و این یکی از آینه هایی بود که در آن وجود داشت. وضعیت کشور به خوبی نشان داده شده است.

وزیر آموزش و پرورش ملی شدن آموزش و پرورش را نکته مهمی دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه های دولتی است و به تنهایی 40 درصد کل دولت را شامل می شود و وظیفه آن آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه باید از تجربیات گذشته درس گرفت و به سوالات بی پاسخ پاسخ داد، گفت: باید یاد بگیریم خوب کار کنیم و نتیجه بهتری می گیریم. اگر همه ما به تنهایی خوب کار کنیم، نتیجه ای حاصل می شود که جمع می شود، اما اگر همه با هم خوب کار کنیم و با یکدیگر همکاری کنیم، نتایج نه تنها بر قدرت می افزاید، بلکه این قدرت باید در آموزش عمومی شکل بگیرد. .

وی با بیان اینکه تحول از ابتدا آغاز می شود و به جای نگاه جزئی باید نگاه کلی و ملی به مسائل داشته باشیم، گفت: اگر آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان شد مبنا قرار گیرد، خیر بسیاری وجود دارد. چیزها قرار بود این اتفاق بیفتد که نه تنها این کار انجام شد، بلکه یک سند جایگزین هم برای آن آوردند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک موضوع ملی است که در برنامه هفتم نیز آمده است، خاطرنشان کرد: تقسیم کار ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در برنامه هفتم آوردیم و در نهایت اجماع شد که اجرای 7 پروژه بزرگ ملی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را موتور تحول بنیادین دانست و گفت: جذب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان با 22 هزار نفر آغاز شد و به 4 هزار نفر رسید و به عنوان اولین اقدام در نتیجه نارضایتی 79000 نفر منجر به کمبود معلم شد. به همین دلیل سند تحول تربیت معلم را تصویب کردیم و امسال کنکور ویژه تربیت معلم برگزار می شود.

وی افزود: اجرای قانون طبقه بندی معلمان با تصویب 50 هزار میلیارد تومان و تامین 26 درصد از کل حقوق معلمان از محل اجرای این قانون با هدف بهبود وضعیت معیشتی معلمان، اجرای طرح آیکون بررسی و تشخیص مشکلات دانش آموزان با همکاری 12 نهاد دیگر واگذاری مدیریت مهدکودک ها شامل 32 هزار کودک از سازمان تعاون به وزارت آموزش و پرورش، اجرای سیستم آموزش از راه دور در مقطع ابتدایی، افتتاح حدود 6000 مدرسه در استانداری دولت سیزدهم که تا پایان دهه فجر به 6800 مدرسه می رسد که برخی از آنها سال هاست نیمه کاره فعالیت می کنند، برنامه جامع آموزشی با 5 هدف اساسی را ابلاغ می کند و به جای صدور بخشنامه های متعدد، 20 مورد را کسب کرده است. کسب مدال طلا در سطح جهانی و المپیک و اجرای تصمیم برای محدود کردن تأثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان بر نتایج کنکور به ترتیب 40، 50 و 60 درصد در کنکور 1401، 1402 و 1403 از دیگر موارد است. اقدامات تحول آفرین از جمله ایجاد عدالت آموزشی، کسب رتبه های برتر و عددی و حتی پذیرش در رشته های پزشکی از مناطق محروم کشور.

وی از راه اندازی مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی استقبال کرد و گفت: سالانه حدود یک میلیون معلم داریم که نیاز به آموزش 200 ساعت در سال داریم و این امر از طریق دانشگاه علامه طباطبایی امکان پذیر است. همچنین باید حداقل نیمی از ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی برای دوره های دبیری عمومی را به عنوان بورسیه بگیریم. علاوه بر این دانشگاه فرهنگیان ظرفیت خوبی برای فرصت مطالعاتی برای اساتید دارد و اساتید دانشگاه علامه طباطبایی می توانند برای گرفتن فرصت مطالعاتی به مدارس مراجعه کنند زیرا فرصت های مطالعاتی زیادی در آموزش و پرورش وجود دارد.

صحرایی بیان کرد: افزایش سهم دانشگاه علامه طباطبایی در توانمندسازی معلمان با استفاده از توانمندی های موجود یکی از اقداماتی است که می توانیم انجام دهیم.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402100402580/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%DA%A9%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%DB%B7%DB%B9-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی