کاغذ بالکی، کاغذ سفید یا کاغذ کاهی؟ نشر نوین | سایت پلازا

کاغذ بالکی، کاغذ سفید یا کاغذ کاهی؟ نشر نوین | سایت پلازا

رنگ کاغذ بالکی کمی متمایل به زردی است و بسیار مشابه کاغذهای کاهی قدیمی است. رنگ این کاغذ نسبت به کاغذ تحریر بسیار گرم تر بوده و باعث خستگی چشم خوانندگان کتاب نمی شود. ضخامت کاغذ بالکی نیز بالاتر از کاغذ تحریر است و در تعداد صفحات یکسان، کتاب ضخیم تری به نسبت تحریر خواهد شد.

  • یکی از کاربردهای مهم کاغذ روغنی مومی در قنادی و شیرینی پزی ها است که باعث شده خیلی از افراد این کاغذ را با نام کاغذ شیرینی نیز بشناسند.
  • این ویژگی، کاغذ تحریر را به یک گزینه مناسب برای نگهداری انواع اسناد و بایگانی‌هایی که نیاز به ماندگاری بالا دارند، تبدیل می‌کند.
  • معمولاً خمیرهای کاغذ به صورت ورقه‌های خمیر پالایش نشده، زبر و خشن هستند.
  • تخفیف پلکانی باعث به صرفه شدن قیمت عمده کاغذ مومی شده و خیال خریداران عمده را راحت کرده است.

جالب است بدانید کاغذسازی حتی به روش دستی نیز امکان دارد، کافی است مواد اولیه گیاهی در ظرف بزرگ آب کوبیده شود و پس از به دست آمدن خمیر کاغذ، خمیر حاصل به ورقه‌های کاغذ تبدیل شود. از کاغذ تحریر برای چاپ انواع کتاب، سررسید، کاغذ یادداشت، روزنامه، کاتالوگ، اوراق اداری، پاکت نامه و … استفاده می‌شود. همچنین از کاغذ تحریر الوان یا رنگی برای چاپ بروشور‌ و کاغذهای تبلیغاتی رنگی، به رنگ سبز و زرد و پلازا صورتی استفاده می‌شود. به این کاغذها کاغذ تحریر اندود شده یا Coated گفته می‌شود و نسبت به کاغذ معمولی کیفیت بالاتری دارد.

کاغذ به‌عنوان وسیله ارتباط‌ جمعی

این کاغذ بعد از اینکه پوشیده از وکس می‌شود، سطحش نرم و شفاف می‌شود. معمولا در چاپ‌های رنگی از نوع جوهرافشان و یا مرکبی مانند دستگاه افست، به علت جذب و نفوذ رنگ‌ها به داخل بافت‌های کاغذ، رنگ‌ها کمی کدر شده و شفافیت خود را از دست می‌دهند. اما در مواردی که نیاز به نوشته شدن متن باشد معمولا از این نوع استفاده می‌کنند. در کارخانۀ تولید کاغذ برای تبدیل کاغذ طبیعی به کاغذ سفید به خمیر آن مواد شیمیایی اضافه می‌کنند. اما برخلاف کاغذ سفید، کاغذ بالکی به صورت مکانیکی تولید می‌شود و هیچ مادۀ شیمیایی در تولید آن نقش ندارد.

کاغذ کلاسه (Coated Paper)

در این مطلب تلاش کردیم تا مزایا و معایب کاغذ بالکی را با هم مرور کنیم. کاغذ بالکی، کاغذی سبک، خوش‌رنگ و زیست‌محیطی‌ است که در کشورهای باران‌خیزی همچون سوئد و فنلاند تولید می‌شود و مخصوص تولید کتاب است. به دلیل متخلخل بودن سطح کاغذ بالکی، کپی‌برداری از آن ساده نیست و عده‌ای این ویژگی را به عنوان یکی از معایب کاغذ بالکی برمی‌شمارند. به همین دلیل نمی‌توان از این کاغذ در تولید برگه‌های اداری استفاده کرد. البته این ویژگی باعث جلوگیری از چاپ و کپی‌برداری غیرقانونی کتاب‌ها نیز می‌شود.

از گرماژ 300 یا 250 آن برای چاپ کاتالوگ، بروشور، ژورنال، پوستر، جلد کتاب، منو رستوران، سرتیفیکیت، کارت تبریک و کارت گارانتی استفاده می شود. ناشران معمولاً از چاپگرهای ۴ رنگ و با کیفیت برای چاپ روی کاغذ کاهی استفاده می‌کنند که معمولاً چاپگرهای مدرن با سرعت بالا هستند. تعدادی از اصطلاحات به‌طور معمول برای اندازه کلی (عمومی) کتاب‌ها توسط مراکز چاپ و کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل به‌وجود آمدن قطع‌های مختلف برای کتاب، استفاده آسان‌تر یا متناسب با نوع کاربرد هر کتاب بوده‌است. از این رو، بازرگانی نورنبرگی در سال 1390 میلادی نخستین کارخانه‌ی کاغذسازی را در آلمان بر پا کرد و در این کار از کاغذسازان ایتالیایی بهره گرفت که خود آن‌ها از شاگردان مسلمانان بودند. نخستین کارخانه‌ی کاغذسازی انگلستان نیز در سال 1490 کار خود را آغاز کرد.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی