چگونه در کنکور به موفقیت برسیم؟

باید آزمونهای آزمایشی را شرکت کنید که ویژگی ۹۹ درصد رتبه های برتر میباشد و از نظر بنده بهترین آزمونهای آزمایشی برای کنکور ۱۴۰۰، آزمونهای قلم چی و سنجش هستند. چنانچه کنکور سراسری سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ نظام جدید برگزار شود می بایست منابع درسی جدید را برای شرکت در این آزمون مطالعه نمایید. داوطلبان ورود به رشته های کنکور هنر می بایست در آزمون عملی کنکور هنر شرکت نمایند. سپس اطلاعات فردی شما نشان داده می شود که می بایست عبارت های نشان داده شده در تصویر زیر را تیک بزنید و سپس گزینه “تایید و ادامه” را انتخاب نمایید.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد: اینکه فرد نیاز دارد که ترمیم نمره داشته باشد هم یکی از مسائلی است که در این زمینه مطرح است. داوطلبان کنکور و همچنین خانوادههای نگران، در این کارزارها راهکارهایی مانند نصب دستگاههایی موبایلیاب یا قطع اینترنت حوزه را هم مطرح کرده و در پایان هم بر هزینه «ازدسترفتن اعتماد عمومی» تاکید دارند: «لطفا هزینهبربودن درخواستها بهانهای برای عدم اجرای آن نباشد چون هزینه برگزاری کنکور را خود بچهها پرداخت میکنند. محمدعلی حسنلو، شاعر و معلم ریاضی در گفتوگو با ایسنا درباره حذف درسهای عمومی از کنکور ۱۴۰۲، با بیان اینکه مسئله صرفا بودن و یا بودن ادبیات در کنکور نیست، اظهار کرد: با اینکه الان درس ادبیات در کنکور مطرح است، بچهها چندان به آن توجه ندارند؛ من به عنوان، معلم زمانی که در کلاس با بچهها حرف میزنم، یا از آنها میخواهم از روی کتاب متنی را بخوانند، میبینم دانشآموزان اول و دوم متوسطه در روخوانی عادی شدیدا مشکل دارند. کنکور راهانداخته است، درباره این کارزار به ایسنا میگوید: ما در این درخواست توضیح دادهایم که بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی زبان و ادبیات فارسی رکن اصلی مردم ایران است و مکاتبات اداری هم با این زبان است.تنها جایی که میشود زبان را به صورت علمی به بچهها یاد داد مدرسه است و زمانی که از کنکور حذف شود، کمرنگ خواهد شد، زیرا اقوام مختلفی داریم که زبان مادریشان ادبیات فارسی است و تنها راه برقراری ارتباط هم این زبان است و با این تصمیم بیم آن میرود که به اتحاد مردم و در نهایت خود به زبان و ادبیات فارسی ضربه وارد کند و بعدها در جامعه تبعات ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

و اگر اکثر دانش آموزان نتیجه خوبی دریافت نکنند باید آموزشگاه مورد نظر متدهای آموزشی خود را عوض کند. در یک تاریخ مشخص دیگر نیز به صورت همزمان رشته انسانی و رشته ریاضی به رقابت می پردازند، تا در دانشگاه و رشته دلخواه خود قبول شوند. آیا در اینصورت مردم به کار سازمان سنجش نمی خندند که چرا شما افراد کم استعدادتر و ضعیف تر را روانه دانشگاه های برتر کشور کرده اید؟ خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت استقبال رتبه های برتر کنکور از این دانشگاه اظهار کرد: رتبه های برتر رشته تجربی به طور معمول رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را انتخاب می کنند که رشته پزشکی نسبت به دو رشته دیگر با استقبال بیشتری مواجه است.

بعد از تموم شدن زمان ثبت نام سازمان سنجش با تمدید مهلت ثبت نام کنکور سراسری، یک فرصت دوباره به داوطلبایی که در زمان مقرر موفق به ثبت نام در این آزمون نشدن و یا ثبت نامشون نیاز به ویرایش داره قرار میده. این کارزار را ۳۱ خرداد ثبت کردیم و تا ۳۱ مردادماه ادامه خواهد داشت. بهتر است بگوییم اگر آزمون فرمالیته باشد و نگاه دانشآموزان «خب، امتحان بگذره و تموم بشه» باشد، هیچ تغییری در پی نخواهد داشت. رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا هم گفت: «شرایط برگزاری آزمون سراسری امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. شاید اگر هنر چینی وارد می شد مثل همان عصر سلجوقی خیلی قشنگ تر با هنر ایرانی تلفیق می گشت و چون شرقی بود بهتر می توانست با هنر ایرانی تلفیق شود، ولی الان هنر غربی بسان هجمه ای بزرگ در حال نابودی هنر ایرانی و شرقی است، بنابراین کار ما باید تلفیق هنر باشد.

طبق آنچه گفته شد، دو بعد اقتصادی و علمی، ابعاد مهم انتخاب یک موسسه کنکور هستند. گول موسسه های آموزشی تلوزیون رو نخورید کافیه یک جست و جوی کوچیک توی اینترنت از این موسسه ها داشته باشید تا بفهمید خیلی از این موسسه ها چقد دروغگو ، شیاد و کلاه بردار هستن. رو بذار کنارش یا اگه یه نکته ای جدیده و قبلا ندیدیش ! اصلاحیه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و به نقطه ای رسیدیم که این مشکلات مرتفع شوند. درخصوص ترمیم معدل برای پشت کنکوری ها نیز باید تاکید کرد اگر مصوبه ابلاغ شد بلافاصله شورای سنجش و پذیرش تشکیل جلسه می دهد و سیاست های کنکور ۱۴۰۲ را تعیین می کند.

اگر شما داوطلب کنکور رشته تجربی هستید این رقابت برای شما بیشتر است، زیرا کنکور تجربی تعداد شرکت کننده بالایی دارد و قبولی در رشتههای تاپ این گروه آموزشی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) سخت سایت ahmadikonkoor و دشوار است. وی با بیان اینکه از سال آینده هر داوطلب ورود به دانشگاهها میتوانند در دو نوبت آزمون سراسری شرکت کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمره این آزمونها تا دو سال معتبر است میتوانند براساس آن برای ورود به دانشگاهها تصمیم بگیرد و به طور طبیعی نمرهای که داوطلب از آزمون کسب میکند را به علاوه تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب با یکدیگر ترکیب خواهد شد و در نهایت یک نمره کل برای داوطلب در پذیرش داوطلبان اعمال خواهد شد. به بچههایی که بعداً در رشتههای دیگری فعالیت میکنند، اصطلاحات بیفایدهای یاد میدهیم و مجبورشان میکنیم آنها را حفظ کنند، طبیعی است خیلیها بیزار شوند و بگویند زبان مادریمان زبان فارسی است، به من چه ربطی دارد که جمله سهجزئی و چهارجزئی گذرا به مسند و جمله چهار جزئی گذار به مفعول چیست؟ آیا بهگونهای خواهد بود که در بچهها لذت خواندن را ایجاد کند و آنها با لذت ادبیات بخوانند؟ جی پلاس، پورعباس گفت: طبق قانون، سازمان سنجش موظف است یک سال قبل از برگزاری کنکور سراسری، شیوه برگزاری را برای داوطلبان تشریح کند.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال ۱۴۰۰ در دولت یازدهم مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور تصویب شد که آن مصوبه دچار مشکل شد. به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرسول پورعباس در بخش دیگری از نشست خبری که امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، در خصوص جزییات مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تغییرات کنکور سال ۱۴۰۲ اشاره دارد، گفت: در سال ۱۳۸۷ قانونی در مجلس تصویب شد که به نام قانون حذف کنکور معروف شد. وی در ادامه تاکید کرد: قوانینی که در حوزه ورود به دانشگاهها و برگزاری کنکور تصویب شده به توانمندی وزارت آموزش و پرورش در حوزه سوابق تحصیلی متکی شده است تا آزمونهای سراسری و کشوری استاندارد را برگزار کند. سید جلال موسوی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور لغو نشده است، اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس، سخنگوی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست که در مورد تکذیب یا تایید این مصوبات اظهار نظر کند در مورد تغییرات کنکور از سال آینده نیز رییس جمهوری قول دادند این مصوبه را امضا کنند که ان شاءالله به زودی امضا خواهد شد.

در متن نامه این کارزار خطاب به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آمده است: همانطور که مستحضرید طرح تغییرات کنکور در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرسول پورعباس ضمن تشریح نحوه اجرای مصوبه جدید سنجش و پذیرش در دانشگاهها از سال ۱۴۰۲ گفت: تغییرات کنکور مقولهای است که از سال ۱۳۸۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از همان زمان حذف کنکور نیز مطرح شد و این موضوع در سالهای بعد بخصوص در سال ۱۳۹۵ مجدداً طرح شد و در نهایت به مصوبه اصلاح و تکمیل سیاستهای سنجش و پذیرش در دانشگاهها رسیدیم که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد. وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ اما اتفاقی که می افتد این است که سوابق تحصیلی بر نمره کل تاثیر می گذارد و نمره بالاتر و پایین تر می شود، اظهار کرد: در کنکور ۱۴۰۲ با سه تغییر مواجه ایم که قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها این تغییرات هستند. استدلال موافقان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که داوطلب به دروس دبیرستان بیشتر اهمیت می دهد اما استدلال مخالفان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که یک نمره بد دبیرستان روی سرنوشت کنکور فرد تاثیر می گذارد.

مثلا اگه یه جمله ای برات واضح نیست ؟ در این مصوبه در ماده ۹ به عنوان یکی از موادی که اصلاحیه خورده است و تمام اختیارات برای تعیین تکلیف تمام موارد مورد ابهام از جمله عدم وجود سوابق تحصیلی، عدم وجود دیپلم مورد نظر و شرایط متفاوت داوطلبان، به شورای سنجش و پذیرش داده شده است و شورا در این زمینه تصمیم می گیرد. اگر ابلاغ نشود شورای سنجش و پذیرش باید تصمیم بگیرد که کنکور ۱۴۰۲ را با روند کنکور ۱۴۰۱ و تغییراتی جزئی اجرا کند. پور عباس با بیان اینکه ما بعد از آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ باید درباره کنکور ۱۴۰۲ اطلاع رسانی کنیم، افزود: پیشنهاد این است که تا نیمه تیرماه درباره کنکور ۱۴۰۲ به مردم اطلاع رسانی صورت گیرد که کدام روند اجرا می شود. خوشبختانه اصلاحیه در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحن شورا به تصویب رسید. وی با بیان اینکه مصوبه جدید کنکور باید از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به سنجش برای اجرا ابلاغ شود، گفت: ما در سازمان سنجش منتظر ابلاغ این مصوبه هستیم.

بهنظرم باید شیوههای تدریس ادبیات در کشور دگرگون شود تا در بچهها علاقه به خواندن ایجاد کند و آنها کتابخوان شوند، به آن احساس تعلق کنند و با عشق کتاب بخوانند در واقع از نگاه ابزاری به ادبیات خارج شوند، البته با وجود کنکور هم نگاه ابزاری به ادبیات وجود دارد. به گفته وی، از سال آینده نمره کنکور تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین میرود یعنی اگر سوابق تحصیلی خوبی وجود داشته باشد نمره کنکور افزایش مییابد و اگر سوابق تحصیلی ضعیف باشد نمره کنکور نیز پایین میآید. به گفته وی، یک شیوه پذیرش در دانشگاهها نیز فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است و هم اکنون حدود ۸۵ تا ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاهها را شامل میشود. اکنون با احتساب دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای این میزان ظرفیت تکمیل شده است. با توجه به اینکه عجله ای بود بخش هایی از بندهای مرتبط با آن دیده نشد و یا حذف شد و این مساله اجرا را دچار مشکل کرد، تاکید کرد: ۱۰ بند دارای مشکل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور توسط سازمان سنجش آموزش کشور احصاء شد و از آن زمان ما نشست های تخصصی با شورا داشتیم به طوریکه ۱۰ بندی که مشکل داشتند و نیاز به اصلاحیه داشتند را احصاء کردیم.

این اهمیت از ۲ جنبه قابل بررسی به نظر می رسد؛ نخست آن که در شهرهای مختلف زمینه علاقه مندی و فضای مناسب و آگاهانه برای آشنایی افراد با گرایش های مختلف رشته هنر وجود ندارد و دانش آموزان شهرستان ها از این امکان بی بهره هستند. میخواهم بگوییم همین الان با وجود اینکه درس ادبیات در کنکور هست، دانشآموزان مشکل دارند، اگر حذف شود فاجعه میشود. یک نظر هم این بود که با حذف دروس عمومی از کنکور در دبیرستان به آن بهای بیشتری داده می شود. سپس با این نتایج، با کمک مشاوره انتخاب رشته، یا خودتان می توانید دانشگاه ها و رشته های مورد نظر را بررسی کنید.

هم چنین اینکه بدانید هر فصل از هر پایه چقدر اهمیت دارد مهم است. ولی با توجه به ضریب بالایی که برای گرایش های مهم رشته ی تجربی دارد نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. این دو مقوله، پیش نیاز و همراه یک دیگر هستند و نمی توان آن ها را مجزا در نظر گرفت. پور عباس اضافه کرد: امسال ۴۰ درصد این نمرات دروس به صورت تاثیر مثبت به همراه ۶۰ درصد تاثیر قطعی نمره آزمون سراسری در پذیرش دانشجو ملاک عمل است. در صورت تاثیر مثبت، معدل یا نمرات اگر نمره کل فرد را بالاتر بکشد تاثیر قطعی داشته است اما اگر نمره کل فرد را پایین بکشد تاثیری ندارد. یکی از کلمات این بود که فرد سوابق تحصیلی مرتبط داشته باشد که این مورد هم اصلاح شد.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی