وزیر علوم دستور تدوین طرحی برای تسهیل تردد نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور را صادر کرد

وزیر علوم دستور تدوین طرحی برای تسهیل تردد نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور را صادر کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وابسته به این وزارتخانه با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سایر نهادهای ذیربط دستور داد تا طرح‌هایی را برای تسهیل تردد نخبگان به کشور و ایجاد مشوق‌های لازم برای نخبگان تدوین کند. عودت داده و در جلسه تصویب و توسط کارگروه علمی شورای ایرانیان خارج از کشور ارائه خواهد شد.

به گزارش ایسنا. دومین جلسه کارگروه علمی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست محمدعلی ذوالفجل وزیر علوم و با حضور عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی کشور برگزار شد. ایرانیان خارج از کشور خارج از کشور و نمایندگان سایر نهادهای عضو در دفتر وزارت علوم.

وزیر علوم در این دیدار ضمن تاکید بر حفظ و حمایت از نخبگان بومی در عرصه های مختلف گفت: باید از توانمندی های ایرانیان خارج از کشور به ویژه نخبگان علمی و فناوری بهره ببریم چرا که این عزیزان سرمایه های دنیا هستند. کشور آنها و بسیاری از آنها عاشق خدمت به هموطنان خود هستند.

ذوالفجول تاکید کرد: در حالی که استکبار با ابزار تحریم سعی در صدمه زدن به توسعه علمی دارد، نباید خود را تنبیه کنیم و از توان علمای خود در سراسر کشور استفاده کنیم.

وی افزود: بسیاری از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور تمایل دارند به طور دائم یا برای مدت کوتاه به کشور بازگردند و تجربیات و دانش خود را به کشور خود عرضه کنند و باید این شرایط را تسهیل کنیم.

رئیس کارگروه علمی شورای ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: باید با کمک سایر نهادهای مسئول، طرحی را برای تسهیل در تردد نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور به کشور تصویب و اجرا کنیم تا نخبگان بتوانند به راحتی از این موضوع برخوردار شوند. فرصتی برای مطالعه، برگزاری کنفرانس های علمی، تبادل دانش و تجربه و تردد بین ایران و کشور محل سکونت فعلی آنها.

ذوالفجول تاکید کرد: باید با حمایت های خود در نخبگان داخلی انگیزه بیشتری برای ماندن در کشور ایجاد کنیم و نخبگان خارج از کشور را تشویق کنیم تا با امتیازات و حمایت های خود به کشور بازگردند. ایجاد فرصت ادامه تحصیل برای فرزندان نخبگان مقیم از دیگر نکاتی بود که وزیر علوم به مرکز همکاری های علمی بین المللی وابسته به این وزارتخانه دستور داد تا طرحی در این زمینه تهیه و به تیم کاری علمی وابسته به این وزارتخانه ارائه کند. وزارت شورای ایرانیان خارج از کشور. وزیر علوم به مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی دستور داد تا روند و نتیجه اجرای مطالعات تطبیقی ​​فراملی در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بازگشت نخبگان را به کارگروه ارائه کند.

عبدالله سهرابی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز در این جلسه گفت: با اصلاح قانون فعلی در خصوص حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور که در حال بررسی آن هستیم، حضور بیشتر می شود. و تعداد نخبگان علمی مقیم خارج از کشور افزایش خواهد یافت.

وی با قدردانی از تلاش‌های مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه‌ها، گفت: هنوز با آنچه که می‌خواهیم فاصله داریم و باید تلاش‌های خود را افزایش دهیم.

در این نشست محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم و معاونان بین الملل دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، شریف و اصفهان گزارش عملکرد خود را در خصوص استفاده از توانمندی های نخبگان در خارج از کشور ارائه کردند. .

معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم گفت: در ادامه این جلسه کارگروه موضوعات اولویت دار برای همکاری علمی پژوهشی با ایرانیان نخبه مقیم خارج از کشور شناسایی و به دانشگاه ها ارجاع شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، همچنین بیان شد: در خصوص تهیه بانک اطلاعات نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور، مذاکرات نهایی با یکی از دانشگاه های کشور انجام شد و طرح پیشنهادی برای دانشگاه مذکور ترسیم شده است. دریافت شده و در دست بررسی است

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112416872/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی