طراحی داخلی اداری – معماری و دکوراسیون داخلی

بهره مندی از پرسنلی آموزش دیده و تجهیزاتی مدرن و اروپایی، باعث شده است که تولیدات این شرکت در سطح منطقه شناخته شده باشد و بتواند بازار داخلی و خارجی را تحت پوشش قرار دهد. اما همیشه این طور نیست. در ابتدا، همیشه این موضوع را در ذهن داشته باشید که ممکن است نیاز باشد برخی از وسایل را برای طراحی داخلی خود خریداری کنید. بدون شک پاسخ این دو سؤال بسیار متفاوت است. پس از این باید به چند سؤال پاسخ دهید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پارتیشن بندی عبارت است از تقسیم کردن یک فضای بزرگ به بخش های کوچک تر به گونه ای که یک نظم و هماهنگی خاص در محیط ایجاد شود .

برای بسیاری از بیماران روحی و یا کسانی که درگیر افسردگی هستند وجود گیاهان در خانه و محل زندگی توصیه می شود. در انتخاب طراحی و اجرای پارتیشن های مناسب محل کار باید دقت فراوانی شود؛ چراکه در دیده شدن شرکت نقش بسزایی دارد. برای طراحی فضاهایی مثل فضای استراحت شرکت هم می توان فضای سرپوشیده یا نیمه خصوصی ایی طراحی کرد که دارای المان های طبیعی نظیر آبنما، چمن و درخت باشد. کلید این راه توجه زیاد به نیازهای مخاطب در جلسات رو در رو و تهیه لیستی از اشیا و المان های مورد علاقه وی در راستای ایجاد بهترین ارتباط و پیدا کردن راهی برای استفاده کردنشان در فضای زندگی مخاطب است. البته این بدان معنا نیست که طراح طبع خود را مهار کرده و نظر خود را بیان نکند!

این پروژه فصل جدیدی در داستان Academy DTEK ، بزرگترین پلتفرم آموزشی در اوکراین برای کارمندان بخش دولتی است ، پروژه ای که ما در سال 2019 ارائه کردیم. مدیران یک مجموعه به دنبال رسیدن به موفقیت تیم خود و درآمد بیشتر از هیچ کاری برای بالا بردن میزان بهرهوری کارمندان دریغ نمیکنند؛ اما ساختن یک روز کاری مفید، با بهرهوری بالا جز با بالا نگهداشتن سطح انرژی اعضای تیم میسر نمیشود. برای مثال رنگ طوسی و خاکستری هنوز هم برای شرکتهایی مانند حسابداری، گزینه خوبی محسوب میشوند اما بدون شک برای یک آژانس تبلیغاتی، انتخاب رنگهای روشن و حتی شادتر در اولویت است.

استفاده از گیاهان مصنوعی در طراحی داخلی، ممنوع! پس وجود گیاهان در طراحی داخلی اداری را دست کم نگیرید. وجود نور طبیعی برخلاف نورهای مصنوعی تأثیر بسیار بهتری در روحیه کارمندان دارد. اما نکته مهم این است که دفتر کار ضمن ایجاد مکان هایی برای تمرکز موثر در حین کار، امکان ایجاد تعامل را نیز فراهم نماید در واقع به اثبات رسیده کیفیت کار برای کارمندان در تعاملات و فعالیت های کاری شکل گرفته و می تواند علاوه بر کیفیت کار سبب ارتقاء رشد شخصی نیز گردد. معمولاً افرادی که در یک محیط اداری کار میکنند، روزانه حداقل ۸ ساعت با این میزها و صندلیها سر و کار دارند. طراحان داخلی در یک پروژه، با هم فکری و ارتباط با یکدیگر می توانند برای رسیدن به یک هدف کلی که زیباسازی آن ساختمان است، تلاش کنند و تمام ذهنیت خود را روی طرح کلی ساختمان قرار دهند. پس از برگزاری جلسات اولیه و توجیه کامل موضوع پروژه ، با عقد یک قرارداد و مشخص کردن موضوع، مدت زمان و بودجه پروژه، جزئیات فرآیند طراحی کار برای هر دوطرف تایید و تعیین خواهد شد . گاهی اوقات سکوت کامل و بی صدا بودن فضا باعث خواب آلودگی و حس نگرانی می شود.

تاثیری که رنگ بر فضا میگذارد غیر قابل انکار است و میتواند همان تاثیری باشد که شما می خواهید در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کنید. به طور قطع می توان گفت که در طراحی دکوراسیون اداری اتاق مدیریت به علت حضور مهمان و افراد ویژه باید به الزامات و قواعدی فراتر از باقی بخش ها پرداخت که از آن جمله می توان به گزیده ای از موارد اشاره نمود. سوالات دیگری که در عرصهی طراحی داخلی ممکن است در ذهن ما وجود داشته باشد این است که طراحی داخلی یک خانه، اداره یا محیط تجاری چگونه بر افراد حاضر در آن تاثیر می گذارد؟ وجود نور طبیعی هم احساس خوبی به مراجعه کنندگان القا میکند و هم روی عملکرد و حتی خلق و خوی کارمندان تأثیر بسیار مثبتی دارد. طراحی داخلی اداری یکی از مهمترین مواردی است که میتواند روی رضایتمندی کارمندان و مراجعهکنندگان تأثیر بسیار مهمی داشته باشد. کار کردن در یک فضای راحت و جذاب می تواند نقش مهمی در روحیه و بهره وری افراد در محیط کار داشته باشد. این که در طراحلی داخلی یک فضا از چه وسایلی استفاده شود، چه رنگ هایی به کار رود و چه بافت ها و الگوهایی در آن وجود داشته باشد می تواند تاثیر زیادی در روحیهی افراد حاضر در آن داشته باشد.

در حالی که در طراحی دکوراسیون داخلی، خبری از بهبود ساختار و نقشهی یک محیط نیست و شما تنها با اجزا، رنگ ها، بافت ها و الگوهای یک فضا سر و کار دارید. طراحی دکوراسیون به مهارت و تخصص نیاز دارد. به عنوان مثال اگر فضای محدودی در اختیار دارید و نیاز به یک اتاق جلسات دارید، می توانید با پارتیشن بندی اصولی به راحتی فضای موردنظرتان را فراهم کنید. با این کار یک فضای متعادل ایجاد می کنید که به ایجاد تعادل بصری شما کمک خواهد کرد و حس بی نظمی و شلوغی را به شما انتقال نخواهد داد.

از این رو امروزه یکی از مهمترین بخشهای معماری، طراحی صحیح و اصولی دکوراسیون داخلی است که در مورد محیطهای کاری اداری نیز اهمیت ویژهای دارد. برخی از فضاهای شرکت به خوبی با به کار بردن شیشههای سرتاسری از نور طبیعی بهره میبرند اما در برخی از فضاها مانند اتاق جلسات و کارهای گروهی که بنا به اقتضای نیازها و سیاستهای شرکت در بخشهای درونی پلان قرار گرفتهاند از نور طبیعی بیبهرهاند. در حالی که نصب پنجره در هر دفتری غیرممکن است، اما می توانید فضای کاری خود را با چراغ هایی که طول موج های ملایم تری منتشر می کنند، تجهیز کنید. این ایزو مشاغل مختلفی را پوشش می دهد که عبارت اند از: کارکنان اداری، کسانی که با کامپیوتر کار می کنند، اپراتورهای دستگاه ها و … پس حتما باید به این نکته توجه ویژه ای شود که طراحی داخلی اداری هم روند کار و هم در بازدهی کارکنان محیط های شرکت و فضای کارها بسیار تاثیرگذار هم می باشد. در طراحی دکوراسیون اداری بهتر است در انتخاب نورپردازی و مبلمان و رنگ و سایر وسایل کاربردی حساسیت لازم را به خرج دهید تا بتوانید دکوراسیونی شیک و در عین حال مدرن را در فضای کاری خود ایجاد کنید.

اگر محیط شما شاد هس از رنگ های روشن استفاده کنید رنگ های خاکستری، زرد و سفید از رنگ ساده و مدرن در عین حال شیک و مهم در داشتن یک دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی دارد. از آنجاییکه نوع رنگ به کار گرفته شده در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار تاثیر زیادی بر کارایی و نشاط افراد دارد. در این نوع چیدمان و طراحی دکوراسیون اداری مدیران هر بخش، دید مناسب و تسلط کافی به کار مجموعه دارند و فعالیت همه کارکنان و کارمندان را تحت کنترل خواهند داشت. توافق کردن بر سر این جزئیات می تواند احتمال بروز مشکل در وسط پروژه را کاهش دهد. طراحی داخلی تنها یک تصویر بصری و یا افزایش فیزیکی فضای داخلی نیست، بلکه تلاشی ست برای بهینه سازی و هماهنگ کردن فضاها و مبلمان مورد استفاده در محیط داخلی با یکدیگر می باشد. نکته مهم؛ لازم به ذکر است که برای پیاده سازی هر سبک معماری باید به اصول طراحی و عناصر مورد نیاز آن محیط توجه بسیاری کرد. اگر دیده باشید، در بسیاری از شرکتهای مدرن، گلدانهای گل زیبا و سبز در همه جای محیط دیده میشوند. در طراحی داخلی یک فضا می توان از سبک های مختلفی از قبیل سبک مدرن، کلاسیک، روستیک،سبک ساحلی، سبک بومی و غیره نیز استفاده کرد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند و بسته به سلیقهتان، می توانید در قسمت های مختلف خانه از آن ها استفاده کنید.

طراحی فضای استراحت شرکت می تواند الهام گرفته از سبک معماری مراکشی ، یعنی سرشار از المان ها، رنگ ها و مصالح خاص باشد. گروه مکعب به شما کمک میکند تا فضایی الهام بخش و راحت برای تجارت خود آماده کنید به گونهای که بتوانید به داشتن آن افتخار کنید. البته در طراحی داخلی اداری، میتوانید از نورهای مصنوعی نیز کمک بگیرید اما در این مورد متعادل عمل نمایید. دوست دارید این خانه چگونه باشد و چه ویژگی هایی داشته باشد؟ زمانی که شما وارد محیطی می شوید که به نظر شلوغ، نامتعادل و ناهماهنگ می آید، دوست دارید هر چه سریع تر آن فضا را ترک کنید. هنگامی که وارد یک مهد کودک میشوید، دوست دارید با قرار گرفتن در فضای آن چه حسی پیدا کنید؟ خانه هایی که کوچک هستند و دیوارهای گچی دارند را اگر بخواهیم با همان دیوارهای گچی بخش بندی کنیم بدون شک زیبایی خود را از دست می دهند و یک فضای بسیار کوچک در آن خانه باقی می ماند. در طراحی داخلی شما می توانید با استفاده از سلیقه و خلاقیت خود، خانه و شرکتتان را طراحی و دکوراسیون کنید. در نتیجه برای دکوراسیون داخلی محل کار و اداره از نورپردازی مناسب و اصولی استفاده کنید.

هورمونی که اگر به مقدار کافی ترشح شود، به افراد کمک میکند کارهای روزمره خود را سریع تر و با کیفیت بیشتری انجام بدهند شما می توانید با طراحی فضای اداری مدرن با رنگ سفید فضای خود را روشن تر و بزرگتر جلوه دهید. اما باید توجه کنید هر رنگ را برای چه فضایی استفاده می طراحی دیزاین داخلی اداری کنید. حتی اگر دکوراسیون شیک و لوکسی طراحی کردهباشید اما به رنگ و ترکیببندی موجود در فضا توجهی نکردهباشید، نتیجه کار فضای نامطلوبی خواهدشد. می توان از کاشی های خاص (اغلب رنگ آبی) و طراحی کف پوش های شطرنجی و انواه رنگ در طراحی و طرح مبلمان و … اغلب افراد در حال حاضر به دنبال سبکهای مدرن و ایجاد یک اتاق مدیریت لاکچری هستند. در دفاتر اداری با توجه به انجام کارها توسط افراد مختلف این میزان از حد مجاز و قابل تحمل بالاتر خواهد رفت. در حالی این دو بسیار متفاوت از یک دیگر هستند.

با توجه به اینکه فضای تجاری یک مرکز خرید، بزرگ و لوکس است یا فضای کسب و کار های خرد، کوچک است و با توجه به دیدگاه مشتری طراحی ها با هم متفاوت خواهد بود. در اینجا میز پذیرش نیز بسیار جادار و بزرگ طراحی شده تا نظرات را به خود جلب کند. اگر از نظر مالی توانایی دارید، در صورت تمایل بهتر است تمام وسایل خود را تازه کنید. وسایل بزرگی مانند مبلمان باید رنگی مناسب داشته باشند که با سبک محیط نیز همخوانی داشته باشد. در این سبک در بیشتر قسمت های طراحی داخلی، با معماری سبز با کنده کاری های پیچیده و درگاه های قوسی و پارچههای رنگارنگ مواجه می شویم. ما در این نوشته قصد داریم به شما برای داشتن یک طراحی داخلی عالی کمک کنیم. طراحی داخلی چه انواعی دارد و برای داشتن یک طراحی داخلی جذاب برای یک محل، از چه فردی کمک بگیریم؟

۳- رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل با آن رنگ اصلی باشند. در این بخش به چند رنگ متناسب جهت کاربرد در طراحی دکوراسیون داخلی محیط های اداری اشاره خواهیم کرد. بهترین حالت برای نشستن بر روی صندلی اداری باید به گونهای باشد که چند سانتیمتر بین پشت زانو و صندلی فاصله باشد. همانطور که در بالا نیز گفتهشد؛ این فضا مانند امضایی برای دکوراسیون داخلی کل شرکت است پس بهتر است برای جذب کار بهترین و خلاقانهترین ایده ها در آن اجرا شود. همچنین از آن جایی که اکثر آن ها در این زمینه تحصیلات آکادمیک کسب کرده و مدرک معتبر دارند، می توانند اطمینان شما را جلب کنند. تسهیل تمام جنبه های اجرایی یک پروژه برای اطمینان از موفقیت، به این معنی است که مدیر اجرایی تیم باید با تعدادی از افراد کلیدی مانند پیمانکاران و تامین کنندگان کالا مواجه شده تا بتوانند پروسه طراحی را با موفقیت به سرانجام برسانند. در واقع این فضا باید به آسانی قابل شناسایی بوده و از تمام بخشهای دیگر، راحتتر و پرانرژیتر باشد.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی