ضرورت شفاف سازی مدرسه حاج قاسم در یگان های دفاع مقدس / ضرورت گسترش اردوهای نور راهیان

رئیس دانشگاه شهید با تاکید بر اینکه می توان مدرسه ح قاسم را به عنوان یگان های دفاع مقدس دانشگاه ها معرفی کرد، گفت: باید برنامه هایی تدوین شود تا اکثریت دانشجویان بتوانند به اردوهای راهیان نور بروند و راویان متخصص این امر برنامه ها نیز به مدرسه شهید سلیمانی توصیه می کنند، از دانش آموزان بخواهید نقاشی کنند.

احمد الکلداوی در گفت وگو با ایسنا. وی اخلاص را یکی از مهمترین خصلت های حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: ایشان در تمام فعالیت های خود و به دلیل اخلاق پاکی که داشتند فقط به دنبال جلب رضایت خداوند بودند و در بسیاری از موارد و مصادیق چه رضایتی داشتند. خدا خواسته و او را دنبال کرد. این ارادت به حاج قاسم را نیز باید در بین دانشجویان و دانشگاهیان برقرار کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه جوانان جامعه ما کسانی هستند که با فرهنگ ایرانی بزرگ شده اند، گفت: این فرهنگ که یک فرهنگ دینی است در برخی خانواده ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر دیده می شود. اما به طور کلی فرهنگ ایرانی را در بیشتر جوانان می توان دید; یعنی ارمغان صفا و گرایش به طبیعت در بیشتر آنها به چشم می خورد. به عنوان فردی که سال ها در دانشگاه بوده ام، می بینم که اکثر دانشجویان ما دانشمندان علوم طبیعی هستند.

رئیس دانشگاه شهید تاکید کرد: باید زمینه رشد را برای دانشجویانمان فراهم کنیم که خودشان راه خود را پیدا خواهند کرد. یعنی دانش آموزان ما ابتدا طراحی می کنند، سپس راهی جاده می شوند و در نهایت به مقصد می رسند. البته برخی فکر می کنند که باید مسائل خاصی را به دانش آموزان تلقین کنیم. اگر خودشان بتوانند راهنمایی کنند و ما فقط باید مسیر و امکانات را برای رسیدن به مقصد فراهم کنیم. همان اتفاقی که در دوران دفاع مقدس افتاد این است، یعنی عرصه ای ایجاد شد که ماهیت این جوانان را به منصه ظهور رساند.

الکلداوی خاطرنشان کرد: اگر عرصه های رسیدن به کمال و حقیقت را برای جوانان فراهم کنیم، آنها نیز با الهام از فطرت خود می توانند به مقصد برسند.

وی همچنین به نقش اساتید در عرصه نهادینه سازی مدرسه شهید سلیمانی در بین دانش آموزان اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد اساتید جوان با همراهی و همدلی با طلاب، آنان را با راهی که برای آن ترسیم شده آشنا کنند. ما در این مدرسه ضمناً معلمان قدیم نیز باید چراغی را که حاج قاسم روشن کرده با هدایت و تقویت روحیه یعنی امر به معروف و نهی از منکر ادامه دهند.

رئیس دانشگاه شهید تایید کرد: در حال حاضر واحد مطالعاتی با عنوان دفاع مقدس در دانشگاه ها ارائه می شود. اما از نظر این دو یگان، روی کاغذ آوردن مکتب شهید سلیمانی و در زمینه های مرتبط مانند دوره های ایثار و شهادت در عرصه های نظامی کافی نیست، می توان مدرسه او را شناخت و تعداد آن را نیز افزایش داد. واحدهای درسی نیز قابل افزایش است.

وی در خاتمه برنامه راهیان نور دانشگاه ها را برنامه ای بسیار موثر و مفید توصیف کرد و گفت: برپایی این اردوها باعث شد تا دانش آموزان یگان دفاع مقدس که آموزش دیده اند به طور عملی با برنامه راهیان نور آشنا شوند و لذا ضروری است. که برنامه ریزی لازم را داشته باشیم تا اکثر دانش آموزان ما به این اردوها بروند و همچنین راویان خبره در این برنامه ها مدرسه شهید سلیمانی را برای دانش آموزان به تصویر بکشند.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101309427/%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%AD%D8%A7%D8%AC-%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C