شرایط اقامت در کانادا از روش های مختلف

واجد شرایط بودن برای اقامت کانادا

کانادا کشوری سردسیری است که از 10 استان در آمریکای شمالی تشکیل شده است. زبان رسمی مردم این کشور انگلیسی و فرانسوی و واحد پول رایج آن دلار کانادا می باشد. بر اساس آمارهای جهانی، کانادا یکی از کشورهایی است که بیشترین درخواست را برای مهاجرت دارند و افراد زیادی با قصد اقامت در کانادا به طرق مختلف وارد این کشور می شوند.

این به این دلیل است که کانادا یکی از کشورهایی است که بالاترین رضایت از زندگی را در جهان دارد. و دارای امنیت اجتماعی بالا هستند فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. بنابراین، دانشگاه درجه یک و رفاه اجتماعی بالا، کانادا در میان مهاجران خارجی محبوب است.

انواع مسکن در کانادا:

بیش از 70 روش مختلف برای اخذ اقامت کانادا وجود دارد. برخی از این روش ها منجر به اقامت دائم در کانادا می شوند: مانند اکسپرس اینتری کانادا و استارت آپ. اما راه های زیادی وجود دارد که یک فرد می تواند اقامت موقت کانادا و سپس اقامت دائم کانادا را بگیرد. در زیر به بررسی شرایط اقامت کانادا می پردازیم.

 اقامت موقت در کانادا

متقاضیانی که برای تحصیل، کار و … وارد کانادا می شوند، ملزم به اخذ ویزای این کشور می باشند. در واقع مدت زمان کار یا تحصیل در کانادا تعیین کننده مدت اقامت مهاجران در کانادا است. اگر ویزای دریافتی متقاضیان اقامت موقت کانادا باشد و مدت اعتبار آن به پایان رسیده باشد، باید این کشور را ترک کنند. البته لازم به ذکر است که اگر مدت تحصیل یا کار متقاضی در کانادا به پایان رسیده باشد، اعتبار ویزا به پایان رسیده باشد، می تواند برای تمدید اقدام کند. افراد می توانند در طول اقامت موقت خود از مزایای شهروندی کانادا (CIC) استفاده کنند.

 اقامت دائم در کانادا

اگر ساکنان موقت کانادا به مدت 5 سال در این کشور زندگی کرده باشند، می توانند بدون محدودیت برای اجازه اقامت دائم یا اقامت در این کشور اقدام کنند. نکته مهم این است که اداره مهاجرت کانادا راه های مختلفی را برای مهاجران برای اقامت دائم کانادا تعریف می کند. از انواع این روش ها می توان به سیستم اکسپرس انتری کانادا و کارآفرینی اشاره کرد. در واقع اخذ این نوع اجازه اقامت به این معناست که شما می توانید بدون هیچ مشکلی در کانادا تحصیل و کار کنید. ضمناً با اخذ کارت اقامت در کانادا، مهاجران می توانند بدون محدودیت وارد کانادا شده و از آن خارج شوند و از تمامی حقوق فردی و اجتماعی خود در این کشور برخوردار شوند.

راه های اقامت در کانادا

راه های زیادی برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم در این کشور وجود دارد که بسته به رزومه و صلاحیت مهاجر می توان آنها را انتخاب کرد. در زیر انواع روش های اقامت در کانادا آمده است:

تخصص اقامت کانادا از طریق کار:

با توجه به اینکه کانادا اقتصاد رو به رشد و توسعه یافته ای دارد، برای تسریع رشد اقتصادی خود نیاز به جذب نیروهای متخصص بیشتری دارد. اما کانادا یکی از کشورهایی است که با کمبود شدید نیروی کار مواجه است. دو روش برای مهاجرت به کانادا وجود دارد:

 اخذ ویزای کار

اگر یک کارفرما در کانادا می تواند یک خارجی را استخدام کند و کار ارائه دهد، می توانید برای ویزای کانادا اقدام کنید. به عبارت ساده تر، اگر کارفرما بتواند به اداره مهاجرت کانادا ثابت کند که به شما نیاز دارد و فردی مانند شما را در کانادا پیدا نکرده است، شما این فرصت را خواهید داشت که با پیشنهاد شغلی معتبر و LMIA برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید. . به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک فرد قابل اعتماد و واقعی برای کار خود پیشنهاد می دهید. شما همچنین باید گزارش مالیات، حقوق و بیمه را داشته باشید که توسط کارفرمای خود به وزارت کار و مهاجرت کانادا گزارش شده است. بنابراین فقط با یک وکیل رسمی مهاجرت کانادا قرارداد کار رسمی امضا کنید.

 اکسپرس اینتری

اصلی ترین و محبوب ترین مسیرهای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه هایی در سیستمی به نام سیستم اکسپرس اینتری کانادا تعریف می شود. به طوری که افراد دارای مهارت و تجربه کاری مفید می توانند به راحتی و در یک مرحله از طریق یکی از روش های اکسپرس اینتری اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

اکسپرس اینتری کانادا بر اساس سیستم امتیازدهی CRS عمل می کند. اولین قدم در سفر مهاجرت اکسپرس اینتری، محاسبه امتیاز مهاجرت اکسپرس اینتری CRS است. در این سیستم به هر یک از فاکتورها یک امتیاز تعلق می گیرد و هر چه امتیاز شما بالاتر باشد شانس شما برای اخذ اقامت دائم کانادا بیشتر است.

 اخذ ویزای سرمایه گذاری و تجاری

همچنین می توانید از طریق سرمایه گذاری و کسب و کار برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید. این دو مورد دو نوع مختلف مسکن هستند که به اشتباه به عنوان مسکن سرمایه گذاری کانادا شناخته می شوند. در روش سرمایه گذاری می توانید بدون ایجاد شغل در کانادا مسکن دریافت کنید. اما در رویکرد کارآفرینی باید شغل ایجاد کنید و تعدادی کانادایی را به عنوان نیروی کار جذب کنید. شرایط کسب و کار در کانادا بسته به شهر و نوع کسب و کار متفاوت است و از حداقل 100000 دلار شروع می شود. به طور کلی اخذ مسکن دائمی از این روش دارای بخش ها و مناطق مختلفی است که بسته به شرایط می توان از بین آنها انتخاب کرد. در چنین رابطه ای شرایط مالی و اقتصادی بسیار مهم است و توجه ویژه ای را می طلبد.

اخذ ویزای خوداشتغالی:

طبق طرح خوداشتغالی، شما این فرصت را دارید که ویزای دائمی کانادا را دریافت کنید. عموما افراد مستعد در رشته های ورزشی و هنری می توانند از این طرح برای اقامت دائم در کانادا استفاده کنند. برای اخذ اقامت از طریق خوداشتغالی، ابتدا باید یک طرح معقول که تخصص، حرفه، نوع کسب و کار، تعهد، محتوا یا شخصیت شما را نشان دهد به بخش مربوطه ارسال کنید. در این روش نیز مانند سایر روش های اخذ ویزای کانادا، باید واجد شرایط بوده و مدارک شناسایی خود را به همراه طرح درخواست خود ارسال نمایید. با طرح خود راه اندازی، به هیچ مدرک زبانی نیاز ندارید و نیازی به ایجاد شغل برای دیگران ندارید. همچنین این روش نیاز به سرمایه زیادی ندارد. بنابراین می توانید کسب و کار خود را با حداقل سرمایه راه اندازی کنید.

استارت آپ های کانادایی:

ویزای استارتاپ کانادا یکی از هیجان انگیزترین برنامه های این دولت است که با دریافت این ویزا می توانید علاوه بر اخذ اقامت دائم برای خود و تمامی اعضای خانواده، کسب و کار درآمدزایی دلاری را در کانادا راه اندازی کنید. در این روش متقاضی ایده کسب و کار و طرح اقتصادی خود را به یک موسسه حمایتی ارائه می کند. ممکن است لازم باشد در دوره های آموزشی کوتاه مدت شرکت کنید. هزینه مهاجرت شما با روش راه اندازی تا حد زیادی به این بستگی دارد که از کدام یک از مراکز پشتیبانی می کنید.

برخی از این مراکز از برنامه های شما حمایت روانی و مالی می کنند. برخی از موقعیت ها به شما برای آموزش و حمایت روانی نیاز دارند. اینکه کدام مرکز برای شما مناسب است به میزان خلاقیت شما بستگی دارد. مزایای مورد نیاز کانادا و نحوه تجارت

پس از آماده شدن مقدمات راه اندازی کسب و کار و تایید مرکز پشتیبانی، وی می تواند برای ویزای استارت آپ اقدام کند و در عین حال برای اقامت دائم خود و خانواده اش به دولت کانادا مراجعه کند.

اخذ ویزای تحصیلی و اقامت کانادا:

برای اخذ ویزای دانشجویی، متقاضی باید برای تحصیل در کانادا توسط دانشگاهی پذیرفته شود که شامل مدرک تحصیلی، توصیه نامه و رزومه تحصیلی دانشجو می باشد. سپس متقاضی پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه مدارک لازم را جهت اخذ مجوز تحصیل ارائه می نماید. پس از اتمام تحصیلات خود، می توانید برای ویزای پس از تحصیل (PGWP) اقدام کنید. با اخذ این ویزا می توانید در طول تحصیل در کانادا مشغول به کار شوید. پس از آن می توانید برای اکسپرس اینتری درخواست دهید و اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

زندگی در کانادا از طریق مهارت های کاری در استان های کانادا:

کانادا نزدیک به 80 برنامه نامزد استانی مختلف یا PNP ارائه می دهد که شرایط خاص خود را دارند. برنامه PNP به استان ها اجازه می دهد تا نیازهای مهاجرتی خود را برآورده کنند و به آنها کمک می کند تا مشاغل مورد تقاضا را پر کنند و کمبود نیروی کار در استان های خود را برطرف کنند. اکثر PNP ها از متقاضیان می خواهند که به استان ارتباط داشته باشند. یا قبلاً در آن استان کار می کردند یا در آنجا تحصیل می کردند. یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در استان برای ویزای کار داشته باشید. با این حال، برخی از PNP ها هستند که نیازی به ارتباط قبلی با استان مورد نظر ندارند، می توانید مستقیماً به برنامه PNP آن استان مراجعه کنید.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی