روش های کلی فرآوری مس سایت مهندسی معدن-دیزما

روش پیرومتالورژی روشی جهت استخراج مس و استحصال فلزات از جمله فلز مس است که شامل فرآیندهای سنگ‌شکنی و آسیا کردن، تغلیظ و تولید کنسانتره، تولید مس به‌واسطه ذوب مستقیم و تصفیه حرارتی و الکتریکی و تولید مس کاتد است. بعد از تولید مس کاتد، در طی فرایند ریخته‌گری محصولات متنوعی نظیر اسلب، لوله، مفتول، بیلت و غیره از آن قالب زده می‌شوند تا برای مصارف مختلف به بازار عرضه شوند. در روش هیپ لیچینگ با پاشش محلول اسید سولفوریک تحت شرایط شیمیایی و فیزیکی مناسب، کانی‌های اکسیدی مس به راحتی حل می‫‌شوند. لیکن در مورد کانی‌های سولفیدی این فرآیند قدری پیچیده تر می‌شود و اسید به تنهایی امکان انحلال سریع این کانی‌ها را ندارد.

ترکیبات مس کربنات دار همچون مالاکیت و آزوریت یون مس یا یون سولفات موجود در اسید سولفوریک رقیق واکنش می‌دهد و سولفات مس به وجود می‌آید و دیاگرام استخراج مس در فرآیند غیر اکسیدی را نشان می‌دهد. لیچینگ دامپ در مقیاس بزرگتری انجام می‌شود و عموماً در معادن روباز انجام می‌گیرد. سنگ‌ها را بعد از خرد شدن به صورت بستری آماده می‌سازند، سنگ‌ها در اندازه‌های مختلف موجود هستند و دانه‌بندی نمی‌شوند. از نظر زمانی مدت زمان عملیات لیچینگ در دامپ مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و گاهی مدت چند سال به طول می‌انجامد، در حالی که در هیپ زمان فرایند کمتر می‌باشد. بستر را بر روی لایه پلیمری غیر قابل نفوذ در مقابل محلول رقیق اسیدی بر سطح زمین می‌سازند. در این لایه حفره‌هایی تعبیه شده که محلول خروجی را به سمت یک بانک مس ایران کانال هدایت می‌کنند.

اتوتروف ها كه قادر به تامين مواد موردنياز خود مي باشند، اكسيژن، كربن و نيتروژن موردنيازشان را از CO ونيتروژن موجود در هوا به دست مي آورند. هتروتروف ها قادر به تامين مواد مورد نيازشان نيستند و مواد لازم بايد در اختيارشان قرار گيرد. باكتري ها يكي از ساده ترين انواع موجودات زنده هستند كه مهمترين پارامترهاي تقسيم بندي آنها شامل شكل باكتري، مقاومت حرارتي باكتري و خودكفايي غذايي باكتري مي باشند.

در سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران تشریح شد

طی واکنش‌های شیمیایی، مس به صورت یون از آند جدا و به کاتد می‌چسبد‌‌. بقیه ناخالصی‌های موجود مثل فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره در محلول الکترولیت حل نمی‌شوند و به همین جهت در کف کوره الکترولیز به صورت لجن رسوب می‌کنند. اسلاید 11 اگر هدف فقط استخراج مس و گوگرد عنصری باشد، می توان دراین مرحله از طریق الکترولیز و استفاده از حلال گوگرد این دو ماده را جداکرد، اما اگر هدف تبدیل مقدار گوگرد …

در روش‌هایی که بازیابی اسید کم است معمولا غلظت آن کمتر از یک درصد است. در روش‌های توده‌ای غلظت اسید تا ۵ درصد نیز می‌رسد و در روش مکانیکی که بازیابی اسید کامل است از اسید با غلظت تا ۱۵ درصد نیز استفاده می‌گردد. مواد به داخل حوضچه‌ها ریخته می‌شود و با توجه به حجم مخزن که ۱۲۰۰۰ تن جامد است زمان یک یسیکل کامل در این روش ۱۰۰-۲۰۰ ساعت متغیر است و باز یابی در این روش تا ۹۶% می‌رسد این روش دارای یک سری مزایا است از جمله بازیابی بالا تولید محصول باردار با عیار بالا حذف فیلتر و تیکنر است.

از دستاوردهای ملی مس در رونق صنایع غفلت نشود

در مورد کانسنگ مس، کانی‫‌های اصلی مس‌‫دار شامل کانی‌های اکسیدی (مانند مالاکیت یا کربنات مس و…..) و کانی‌های سولفیدی (مانند کالکوپیریت یا سولفید مس و آهن و….) هستند. یکی از راهکارهای پیشنهاد شده در این زمینه کمک گرفتن از عملکرد انواع عوامل بیولوژیکی به ویژه باکتری های مختلف است. اندیشه این راهکار از آنجا به وجود آمد که در بسیاری از معادن مس جهان مشاهده می شد توده های کانسنگ سولفیدی در اثر نفوذ آب تا حدی دچار انحلال می گردند و محلول های سبزرنگ (حاوی یون آهن) و آبی رنگ (حاوی یون مس) از آنها تراوش می کند. در تحقیقات بعدی انواع این باکتری ها شناسایی شد که هرکدام در شرایط شیمیایی و فیزیکی خاصی (اعم از دما و pH) می توانستند به حیات و عملکرد خود ادامه دهند.

  • بدین شکل با افزایش بهره وری، هزینه های مازاد تولید را کاهش داده و توانسته است محصولاتی متناسب با نیاز تمامی صنایع مرتبط را عرضه نماید.
  • در حال حاضر روش هیدرو متالوژی به صورت اقتصادی قابل استفاده برای همه عناصر و همه انواع سنگ‌های معدنی ( مانند سیلیکات‌ها و …) نیست.
  • فرآوری مس فرآیند پیچیده‌ای است که مراحل مختلفی را در بر می‌گیرد، چراکه تولیدکننده مس باید سنگ معدنی خام را فرآوری کرده و به یک شکل خالص برای کاربرد در بسیاری از صنایع پردازش کند.
  • برای اطلاع از اخرین محصولات و خبر های شرکت ما در خبرنامه عضو شوید.
  • استخراج مس از خاک های اکسیدی به روش هیدرومتالورژی نیز امکان پذیر می باشد.

این روش قدیمی بوده و امروزه به علت کمیاب شدن سنگ اکسیدی پرعیار، از صنعت خارج شده است. کانی سولفید آهن تقریباً در هر سنگ معدنی سولفیدی وجود دارد و اکسیداسیون آن توسط باکتری منجر به تشکیل یون فریک می گردد. این یون نیز عامل اکسید کننده مناسبی برای کانی های سولفیدی است. واکنش سولفید مس با یون فریک، باعث انحلال مس و تشکیل Fe2+ می شود.

عوامل مؤثر در لیچینگ

البته در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی در این زمینه در کشور شروع و تعریف شده است. اما انتظار می‌رود که شرکت ملی مس اقدام به راه‌اندازی چند مرکز تحقیقات قوی کند که به‌صورت مستقیم با مجتمع کار کنند. البته این موضوع در حد ایجاد این مراکز باقی نماند و مجتمع مس سرچشمه نقش هدایت و نظارت را نیز ایفا کند. درواقع این شرکت‌ها نقش برطرف‌کننده نیاز صنعت مس را برعهده بگیرند. تحقق این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد و اجرایی شدن آن تاثیر بسزایی در توسعه خواهد داشت. گروه بازرگانی باسط فرآور پویا با بهره گیری از روش های نوین و بهینه سازی شده، به تولید مواد معدنی فلزی پرداخته است.

این فاصله مابین کناره هیپ و لبه بستر در مرحله آخر مسطح نموده به ۲ متر خواهد رسید. با ساخت اولین قسمت از هیپ جاده مزبور خراب شده و سپس همین تکنیک با ساخت جاده های انشعابی دیگر جهت سایر قسمت‌ها به کار رود. ثابت بودن جریان غلظت مس در محلول خروجی واحد از اهمیت خاصی در عملیات استخراج با حلال برخوردار است زیرا تغییر در زمان توقف جریانهای ورودی به مخلوط کن یا غلظت حلال آلی معاوضه کننده (به علت نوسانات جریان و غلظت محلول باردار) امری مشکل خواهد بود. برای اجرای تمام مراحل بالا خصوصاً طراحی ساختمانی هیپ در اولین مرحله یافتن یک مکان مناسب برای ساخت بستر و توده هیپ همچنین حوضچه‌ها و کانال‌ها انتقال امری اساسی می‌باشد. بدین دلیل محلول حاصل کاملا ناخالص بوده و نیاز به تصفیه و حذف ناخالصی‌ها دارد.

روش های کلی فرآوری مس سایت مهندسی معدن-دیزما

يكي از راهكارهاي پيشنهاد شده در اين زمينه كمك گرفتن از عملكرد انواع عوامل بيولوژيكي به ويژه باكتري هاي مختلف است. انديشه اين راهكار از آنجا به وجود آمد كه در بسياري از معادن مس جهان مشاهده مي شد توده هاي كانسنگ سولفيدي در اثر نفوذ آب تا حدي دچار انحلال مي گردند و محلول هاي سبزرنگ (حاوي يون آهن) و آبي رنگ (حاوي يون مس) از آنها تراوش مي كند. در تحقيقات بعدي انواع اين باكتري ها شناسايي شد كه هركدام در شرايط شيميايي و فيزيكي خاصي (اعم از دما و pH) مي توانستند به حيات و عملكرد خود ادامه دهند. طراحی تجهیزات خرد کننده سنگ معدن مانند سنگ‌شکن‌ها ،سرندها، سیلوها (با توجه به پارامترهای اندازه تناژ و نوع سنگ معدن) البته این تجهیزات در طرح فعلی منظور شده است و موادمعدنی به صورت خرد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی