تکیه بر جذب دانشجویان از کشورهای محدود می تواند دشوار باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به الزامات پذیرش دانشجوی خارجی گفت: تکیه بر پذیرش دانشجو از کشورهای محدود می تواند کشمکش ها و چالش های بین المللی ایجاد کند.

به گزارش ایسنا. علی رضا زالی در همایش معاونان دانشگاه های بین المللی سراسر کشور به دو راهبرد مهم دولت سیزدهم پرداخت و افزود: این روزها شاهد تمرین و تلاش سخت در عرصه های بین المللی دانشگاه ها برای تحقق این مهم هستیم. راهبردها، دو عنصر بسیار مهم در سطح آموزش عالی کشور است. بحث اول که با بحث دوم در هم آمیخته است، مبحث مرجعیت علمی است و مدام از سوی مقام معظم رهبری به عنوان راهکاری برای ایجاد قدرت مطرح می شود و بحث دوم، موضوع دیپلماسی علمی است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر گام های بزرگی برای دستیابی به هر دو مولفه فوق برداشته شده است، ادامه داد: طبیعتا این تلاش ها کافی نیست و جلساتی از این دست می تواند برای دستیابی به شرایط مطلوب تری در حوزه انشاءالله مفید باشد. آماده برای بین المللی کردن آموزش عالی برای ادامه حرکت ما به طور مداوم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در عرصه های بین المللی شدن جهانی، موضوع دانشگاه های کشور و استفاده از دیپلماسی علمی به دلیل جامعیت، تنوع، چندجانبه گرایی و خلاقیت بیش از پیش اهمیت دارد. قدرت های نرم در معادلات سیاسی جهانی

به گفته وی، در کنار مولفه هایی مانند دیپلماسی رسانه ای و فرهنگی، برنامه های بزرگ بین المللی در حوزه های علمی یکی از محورهای ترویج و ترغیب برای افزایش روابط بین الملل است.

زالی گفت: طبیعتاً در کشورهایی که دارای مزیت های ژئوپلیتیکی متفاوتی هستند و زمینه های رقابت منطقه ای پرتنش برای آنها آمادگی بیشتری دارد، زمینه های ظهور و بروز توسعه علمی با هدف نمایش برنامه های تنش آفرین و ایجاد صلح از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه در سال های اخیر این مدل به یکی از سازوکارها تبدیل شده است.

وی به تجربه تلخ کرونا اشاره کرد و افزود: در این تجربه جهانی صلح و وفاق بین دانشمندان اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته شد و این نشان داد که با روش های علمی مشترک می توان به مشکلات و عرصه های جهان پرداخت. همکاری علمی، همکاری فراملی و تعامل بیشتر

* پیش بینی می شود تعداد دانشجویان بین المللی تا پایان سال 2025 به 9 میلیون نفر برسد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اتفاقات مهمی در عرصه تعاملات علمی در عرصه جهانی رخ داده است، خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان بین المللی در عرصه جهانی به رقم چشمگیر شش میلیون نفر رسیده است اما پیش بینی می شود که تا پایان سال 2025 این تعداد افزایش یابد و به 8 به 9 برسد و به یک میلیون نفر برسد.

به گفته وی، نکته بسیار مهم دیگر بهره برداری اقتصادی ناشی از عملکرد روزافزون دانشجویان بین المللی است به گونه ای که در آینده نزدیک پیش بینی می شود بازاری بیش از 300 میلیارد دلاری در این زمینه در سطح جهانی وجود داشته باشد. عرصه و قطعاً تا سال 2025 این موضوع بر اساس استراتژی هایی خواهد بود که جهان به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

زالی افزود: اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر می شود که بدانید کشورهای دنیا به آموزش عالی به عنوان یک صنعت بسیار مهم، سیال و رو به رشد نگاه می کنند.

* تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره های مشترک حداقل بحث بین المللی شدن دانشگاه هاست

وی به موضوعاتی که برای بحث الگوهای بین المللی سازی حائز اهمیت است اشاره کرد و افزود: تقریباً بحث تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره های مشترک کمترین بحث بین المللی شدن دانشگاه ها و فناوری های نوین آموزشی از جمله موارد دیگر است. که در حوزه بین المللی شدن باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یکی از حوزه های مهم در بحث بین المللی شدن دانشگاه ها، مسائل اقتصادی و حتی جنبه های امنیتی و اجتماعی است. ارتباط اساتید، دانشمندان و دانشجویان نخبه امروزی توسط شبکه های مهاجرتی به گونه ای است که اکثر کشورهای جهان علاوه بر میزبانی لازم برای دانشجویان و اساتید نخبه، شرایط مساعدتری را برای فعالیت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فراهم می کنند. .

وی خاطرنشان کرد: امروزه با ثبت شرکت دانش بنیان حتی اگر کوچک باشد امکان ورود و مهاجرت شغلی را پیدا می کنید، بنابراین افراد نه تنها به مکان دیگری مهاجرت می کنند، بلکه فناوری و شبکه علمی منتقل می شود. .

زالی با اشاره به رقابت بسیار شدید بین دانشجویان بین المللی در عرصه جهانی تصریح کرد: این رقابت در سطح ملی و جهانی وجود دارد، به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا که شامل 599 موسسه آموزش عالی ممتاز است، همچنان جزو کشورهای دارای رتبه است. نرخ بالای پذیرش دانشجویان بین المللی: بیش از 1500000 دانشجو در آمریکا از کشورهای مختلف جذب دانشگاه ها شده اند و این روند همچنان ادامه دارد و 10 دانشگاه برتر آمریکا همچنان تقریبا جذاب ترین مقصد برای دانشجویان خارجی در بین کشورها هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد دانشجویان خارجی که در سال 2023 آمریکا را برای تحصیل انتخاب کردند، دانشجویان هند و چین هستند، افزود: در این میان ایران رتبه دهم را دارد و جالب اینکه سهم نیجریه از ایران است. و بیشتر در حوزه دانشجویانی است که در آمریکا تحصیل می کنند. تقریباً در کشورهایی مانند استرالیا، انگلیس و کانادا بحث های جدیدی برای جذب دانشجویان خارجی برگزار شده است و در این کشورها هند، چین و کره جنوبی بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سهم دانشجویان ایرانی در کانادا 13 نفر است و دانشگاه های معتبر این کشور همواره مقاصد جذابی برای دانشجویان بین المللی هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از روند نزولی مهاجرت دانشجویان بین کشورها مربوط به اپیدمی کرونا است، افزود: بخش دیگر این روند نزولی رشد توسعه علمی در داخل کشورها، رشد شرکت های دانش بنیان و افزایش رتبه بندی علمی دانشگاه ها در طبقه بندی جهانی جهان بین المللی محدود است.

زالی ادامه داد: فرآیند آموزش عالی شامل مسائل منطقه ای نیز می شود، به عنوان مثال 8 میلیون دانشجو در ترکیه تحصیل می کنند و جالب اینجاست که بیشترین درصد دانشجویان خارجی در ترکیه را دانشجویان سوری تشکیل می دهند که سهم آن حدود 20 درصد است. آنها بالاترین سطح تنش سیاسی و دیپلماتیک را با ترکیه دارند.

* بیش از 130000 دانشجوی خارجی در کشور وجود دارد

وی از حضور بیش از 130 هزار دانشجوی خارجی در کشور خبر داد و گفت: اگرچه دانشجویان از 119 کشور در کشور مشغول به تحصیل هستند اما نکته اینجاست که بیشتر این آمار متعلق به دانشجویان هند و افغانستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تکیه بر فرآیند پذیرش دانشجو از کشورهای محدود را می‌تواند فرآیند بین‌المللی شدن را با چالش مواجه کند و ادامه داد: این موضوع می‌تواند چالش‌هایی را در مناقشات بین‌المللی و تبصره‌های مرتبط ایجاد کند، بنابراین تنوع در این فرآیند وجود دارد. جذب دانشجویان بین المللی تا حدودی کاهش می یابد.

وی پیشرفت های علمی اخیر کشور و افزایش سهم دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی را بررسی کرد و افزود: رشد چند پله ای کشور در حوزه نشریات بین المللی و نمایه سازی آنها در سایت های اسکوپوس و وب آو ساینس یکی از این موارد است. اگرچه ایران در تولید علمی رتبه پانزدهم را دارد، اما در زمینه استناد جایگاه ممتازتری داریم که رتبه چهاردهم جهانی را دارد.

* پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین وزارتخانه های بهداشت و علوم

زالی پیشنهاد کرد: با توجه به سطوح موجود در نظام آموزش عالی کشور، بسیاری از دانشجویان خارجی با سردرگمی مواجه هستند، بنابراین لازم است با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و علوم و همچنین دانشگاه های سراسر کشور، در زمینه بین المللی سازی متحد شوند. از آنجایی که برخی از دانشجویان خارجی شناختی از سیستم وزارت بهداشت و آموزش عالی ندارند، پیشنهاد می شود کمیته مشترکی بین دو وزارتخانه تشکیل شود و با این راهکار بتوانیم به صورت مشترک میزبان دانشجویان بین المللی باشیم.

* چالش های بین المللی شدن آموزش عالی

وی توانمندسازی ادارات فعال در حوزه بین الملل را یکی از پیشنهادات خود برای تقویت این حوزه عنوان کرد و افزود: یکی از چالش های بین المللی سازی آموزش ناکافی متخصصان در این حوزه و اجرای برنامه های مشترک تسهیل شده در مقاطع آموزش عالی از جمله وزارت امور خارجه و اداره گذرنامه نیز راه حل موثری برای جذب دانشجویان خارجی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشت ​​با اشاره به اینکه کشورهایی که برای دانشجویان بین المللی فرصت شغلی ایجاد می کنند، جذابیت بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در کانادا با اختصاص خوابگاه و فرصت های کاری فرصت شغلی برای دانشجویان خارجی به تمام وقت افزایش یافته است. که پیشنهادی جذاب برای دانشجویان خارجی است.روند رو به رشد در این زمینه.

وی پیشنهاد کرد: می توانیم با در نظر گرفتن چارچوب های اقتصادی و ملاحظات ملی شرایط کاری مناسب را برای نخبگان و نخبگان جهانی ایجاد کنیم.

زالی گفت: با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت به راحتی می توانیم نیازهای آموزشی جذاب منطقه را احراز کنیم، به عنوان مثال مامایی یا دندانپزشکی یکی از نیازهای منطقه است، بنابراین سرمایه گذاری در ایجاد آموزش آموزشی رشته هایی در این گونه رشته ها برای جذب دانشجو منطقه ای است.» «جذاب». نرخ بالایی دارد

* توجه به چالش های اساسی در حوزه آموزش

وی به موضوع فناوری پرداخت و افزود: توجه به چالش های جهانی، شکل گیری رشته های جدید یا فناوری های همگرا و رشته های میان رشته ای که می تواند در جذب دانشجویان خارجی موثر باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در بازار جهانی امروز نمی توان با روش های تدریس سنتی و سنتی به ویژه با برنامه درسی فعلی در این زمینه پیشرو بود. با نگاهی اجمالی به تغییرات عظیم در حوزه نیازهای جهانی از جمله محیط زیست، بیماری های نوپدید، بیابان زایی و تغییرات اقلیمی و با نگاهی به این چالش های عظیم و تغییرات در روندهای جهانی، راهکارهای ساده و کاهش بوروکراسی باید در دستور کار قرار گیرد. . .

وی تاکید کرد: در جنگ سرد علم و فناوری یکی از نقاط برجسته درگیری بود و در این زمینه در قرن بیست و یکم رابطه علم و سیاست عمیق‌تر شده و علاوه بر حکمت، عزت و ملی. ما توجه را به مسائل بین المللی سازی جلب کرده ایم.

زالی ادامه داد: موضوعی که در سال های آینده می تواند کشور را به چالش بکشد، موضوع اعتباربخشی در سطح جهانی است و پس از اعتبارسنجی و بررسی های دقیق در حوزه آموزش علوم پزشکی در کشور، این آموزش ها برای 10 سال به تصویب رسید. سالها پیش این دستاورد ارزشمند مایه مباهات ایرانیان و اساتید کشور بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی ادامه داد: این آمادگی به فدراسیون جهانی آموزش علوم پزشکی اعلام شد که دولت می تواند در سطح منطقه ای در سطوح آموزش عالی در زمینه اعتباربخشی منطقه ای فعالیت کند. .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فرهیختگان و اساتید کشور اقتدار علمی و قدرت نرم ایران را تثبیت کرده اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیپلماسی علمی و قدرت نرم مورد توجه قرار گرفته است و این نقطه عطف مهم و محوری است. نقطه. یک نقطه جذاب برای دانشجویان بین المللی و تعامل علمی بیشتر با کشورهای دیگر.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101611288/%D8%A7%D8%AA%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF