برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی در مدارس غیردولتی و هیئت امنا / طراحی سوالات مفهومی بر اساس امتحان نهایی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی از برگزاری آزمون «پیشرفت تحصیلی» در هیئت امنا و مدارس غیردولتی خبر داد و از طراحی این آزمون ها بر اساس آزمون نهایی خبر داد. برای تحلیل وضعیت تحصیلی دانش آموزان از مدل امتحانی و نتایج آن استفاده شد.

احمد محمود زاده در گفت وگو با ایسنا. وی با اشاره به برگزاری امتحانات «نیمه نهایی» در مدارس دولتی و به منظور آمادگی دانش آموزان برای مواجهه با سؤالات امتحان نهایی، گفت: هماهنگی ها در حال انجام است تا آزمون «پیشرفت تحصیلی» در اواسط نیمسال دوم برای غیرنظامیان برگزار شود. مدارس دولتی و هیئت امناء

وی با اشاره به اینکه آزمون های پیشرفت تحصیلی به منظور تحلیل شرایط و انجام مداخلات آموزشی انجام می شود، ادامه داد: از دانش آموزان تست می گیریم تا متوجه شویم در کجا ضعف داریم. بخشنامه ای در این خصوص ابلاغ می شود.

در همین حال محمودزاده گفت: البته احتمال تلفیق آنها با امتحانات نیمه نهایی مدارس دولتی وجود دارد اما آمادگی برگزاری این آزمون ها را داریم که آن را پیشرفت تحصیلی در مدارس غیردولتی و هیئت امنا نامیدیم اما هدف همان هدف برگزاری امتحانات نیمه نهایی است که دانش آموزان با امتحانات نهایی آشنا شده و امکان ادغام و هماهنگی آنها با مدارس دولتی وجود دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: آزمون پیشرفت تحصیلی در مدارس غیردولتی و هیئت امنا با هدف سنجش و تحلیل سطح تحصیلات دانش آموزان و سپس انجام مداخلات آموزشی بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل. ما به دنبال این سه راهی هستیم که در مدارس غیردولتی و هیئت امنا اتفاق بیفتد.

بر اساس اظهارات وی، این تحلیل به تحلیل وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی و هیئت امنا بر اساس جنسیت، رشته، منطقه، شهر، استان و ایالت کمک می‌کند. اینگونه است که می دانیم دانش آموزان این مدارس در کدام درس ضعیف و در کدام درس قوی هستند، مشکل از دانش آموز است یا معلم و کتاب های درسی؟ سپس بر اساس آن به مداخلات آموزشی می پردازیم.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش بر اساس نتایج و تحلیل آزمون های «پیشرفت تحصیلی» امکان برگزاری کلاس های آموزشی برای دانش آموزان و یا کلاس های توانمندی معلمان و معتمدان مدارس غیردولتی وجود دارد.

محمود زاده توضیح داد: الگوی طراحی سوالات آزمون پیشرفت تحصیلی در مدارس غیردولتی و هیئت امنا مشابه امتحانات نهایی و به صورت تشریحی است، زیرا مدارس غیردولتی نیز مانند مدارس دولتی متکی به کتاب، کلاس و مدرسه هستند، نه سوالات تستی و آزمون ورودی مدرسه.

او گفت که سوالات آزمون پیشرفت تحصیلی همانند سوالات امتحان نهایی “مفهومی” است.وی گفت: بی صبرانه منتظر برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی برای پایه های دهم تا دوازدهم هستیم. البته این آزمون ها فقط برای برخی از دروس اصلی و تخصصی که در هر رشته ضریب بالایی دارند انجام می شود. نتایج آن تنها برای تحلیل وضعیت آموزشی دانش آموزان، وضعیت تدریس معلمان، منابع آموزشی در مدارس غیردولتی و هیئت امنا است که احتمالا برای نیمسال دوم برگزار می شود.

دارم به آخر میرسم

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111410032/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C