اصول تست زنی برای کنکور 1400 و آشنایی با نکات آن

نکته قابل توجهی که پیرامون انتخابرشته کنکور وجود دارد این است که الویت های شما از انتخاب اول به ترتیب تا انتخاب 150 بررسی می گردد. مراقب اینگونه مؤسسات و این افراد به ظاهر کارشناس باشید که معمولاً در زمان انتخاب رشته ها دفاتر بزرگی اجاره کرده و بعد از انتخاب رشته ها و قبل از اعلام نتایج نهایی هیچ خبری از آن ها نیست! امروزه تاثیر کلاس های کنکور بر نتایج نهایی غیرقابل انکار است. این سوالی است که ما از رتبه های برتر کنکور داریم. از منابع کمک آموزشی مخصوص دوران جمع بندی می توان به دو کتاب زرد جمع بندی قلم چی و خط ویژه انتشارات گاج اشاره کرد که استفاده شده توسط رتبه های برتر کنکوری هست. لازم به ذکر است که برخی از این پرسش ها کاملاً ابتکاری بوده و برای اولین بار در آزمون های گزینه دو مطرح شده اند و پس از آن، در آزمون سراسری نیز مورد پرسش واقع شده اند؛ یعنی داوطلبان آزمون های گزینه دو با این سبک پرسش های جدید زودتر از بقیه مواجه شده اند.

پیش از این با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود در کنکور ۱۴۰۲ علاوه بر تاثیر آزمون تستی دروس تخصصی , نمرات دروس عمومی امتحانات نهایی سال دوازدهم دانش آموزان نیز ۴۰ درصد تاثیر قطعی داشته باشد. همانطور که اشاره شد، تمامی دروس کنکور هنر دارای ضریب مشخصی هستند که اطلاع از آنها برای داوطلبان بسیار مفید خواهد بود. هر یک از دروس رشته کنکور تجربی دارای ضریب مشخصی در هر زیرگروه می باشد. رشتههای علوم کشاورزی و منابع طبیعی در زیرگروه پنجم رشته های کنکور تجربی ارائه شده اند . برای پاسخ به این سوال ابتدا بخش های مختلف کارنامه کنکور را توضیح می دهیم و در ادامه درباره نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۱ با شانس قبولی بالا ، صحبت خواهیم کرد.

پس از اینکه نتایج اولیه آزمون سراسری 1401 اعلام می شود، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1401 نیز بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار سایت ahmadikonkoor می گیرد. انتخاب رشته کنکور با توجه به اولویت های افراد به سه صورت کلی می تواند صورت گیرد. سه کتاب زیر منبع اصلی طراحی 30 سوال ریاضیات کنکور تجربی است. احتمالا همه شما این موارد از کارنامه کنکور تجربی را به خوبی متوجه می شوید اما اینکه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱ چگونه بر اساس کارنامه و اطلاعات موجود در آن انجام شود، جای سوال دارد و شما هم حتما این سوال را دارید که با این رتبه چگونه می توانم با یک انتخابرشته اصولی به شرط قبولی در بهترین رشته و دانشگاه انجام دهم؟ اما در بسیاری از موارد تمرکز روی چند درس، هم باعث آسیب دیدن برند شما به عنوان معلم خصوصی کنکور میشود و هم باعث میشود که نتوانید در همۀ درسها خود را به روز نگه دارید. در ادامه ضمن معرفی کتابهای مطالعاتی هر یک از دروس، برای هر درس چند کتاب کمک آموزشی نیز معرفی می کنیم که میتوانید به دلخواه و با توجه به توانمندی که دارید، آنها را تهیه نمایید. برای مثال داوطلبین رشته های ریاضی ، انسانی ، تجربی این امکان را دارند تا در کنکور سراسری شرکت کنند اما این موضوع نیز در متقاضیان کنکور هنر نیز بی تاثیر نیست ، پذیرش شدن افراد دارای مشقت و سختی می باشد زیرا این گروه از افراد در ازمون کتبی و هم در ازمون عملی باید شرکت نمایند و نمره مورد نظر خواسته شده را دریافت نمایند که چندان کار اسانی به حساب نمی اید .

این شناخت باعث می شود که مشاور کنکور تجربی شما، با شناختی که از مباحث مهم کنکور و روش های درست مطالعه دارد، شما را راهنمایی کند و در نهایت شما را به موفقیت بسیار نزدیک کند. تمامی حاضرین در جلسه آزمون کنکور سراسری تجربی می توانند در نیمه اول مرداد ماه نتایج اولیه خود را دریافت کنند و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شده باشند، اقدام به انتخاب کد رشته محل های روزانه و غیرروزانه مورد علاقه خود نمایند. زمان ثبت نام در کنکور هنر نیز همانند دیگر گروه های آزمایشی در بهمن ماه بود که داوطلبان علاقمند به شرکت در کنکور هنر باید در صورت داشتن مدرک دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی (برای هنرستانی ها مدرک کاردانی)به صورت اینترنتی اقدامات لازم را نسبت به ثبت نام خود انجام می دادند و کد رهگیری خود را نیز دریافت می نمودند.در رابطه با تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 96 نیز لازم است بدانید که داوطلبان از روز یکشنبه 11 تیر ماه تا ساعت 24 روز چهارشنبه 14 تیرماه می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش پرینت کارت خود را دریافت نمایند. ويژگي دانش آموزان برتر اين است که مي توانند بيشتر از ديگر دانش آموزان، از آموزه هاي اين جلسه استفاده کنند.

هدفی که برای این یک ماه وجود دارد موفقیت در امتحانات نیمسال اول در کنار جمع بندی تستی دروس است. به گونهای که برای در نظر گرفتن ساعتهای مورد نیاز برای استراحت و مطالعه افراط و تفریطی اتفاق نیافتد، به طور کلی بین این دو رکن باید یک تعادل مناسبی قرار باشد تا داوطلب در کنار اینکه مطالعه خود را جلو میبرد بتواند به اندازه کافی استراحت نیز داشته باشد. در کنار درسنامه های کامل و مفید، تست های استاندار نیز در این کتاب بسیار زیاد است. سلام منابع این درسارو که گفتین تست کار کنم چی باشه ؟ بدترین کار مشاهده ی فیلم های آموزشی و عدم حل تست پشت بند آن خواهد بود. یه سوال دیگه هم داشتم، تو این مدت تا زمان کنکور نباید کار یا آموزش دیگه ای رو انجام بدیم؟

اکنون با نگریستن به افزایش گنجایش پذیرش دانشگاهها در ایران، بحثهایی بر سر حذف کنکور در ایران وجود دارد و برخی نمایندگان مجلس خواهان حذف آن میباشند، ولی دیگر نمایندگان بر این باورند که هنوز زیرساختهای لازم برای حذف کنکور وجود ندارد و برای همین پرونده این حذف باز ماندهاست. وی در مورد تعیین حدنصاب دانشگاهها برای پذیرش دانشجو اظهار داشت: مدلی که اکنون برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در تعیین حد نصاب دانشگاهها استفاده میشود در پذیرش از کنکور سراسری هم استفاده خواهد شد. به گزارش خبرنگار مهر، نتیجه اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت کارنامه از ۱۰ مرداد بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است. مهم ترین بخش کارنامه کنکور، بخش وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1401 است. در صورتی که شما نیز تمایل به انتخاب رشته تجربی 1401 دارید، توصیه می شود برای دریافت اطلاعات تکمیلی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این فصل نیز اطلاعات مرتبط با کد رشته محل های ارائه شده در زیرگروه تجربی به همراه ظرفیت هر کدام و جنسیت پذیرش ارائه شده است. لیست رشته محل های با آزمون دانشگاه آزاد، پس از اعلام نتایج اولیه به صورت مجزا از طریق سایت سازمان سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد منتشر می گردد.

همچنین در این بخش، داوطلبان دارای سهمیه کارمندی و ایثارگری که نیز در زمان تکمیل فرم ثبت نام گزینههای مربوطه را فعال کرده اند، سهمیه کارمندی برای آنها اعمال می شود. داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری شده اند، می توانند در بازه های زمانی اعلام شده، فرم انتخاب رشته تجربی خود را تکمیل کنند. از آنجایی که معمولا نتایج اولیه کنکور سراسری در مرداد ماه اعلام می شود، متقاضیان نیز می توانند چند روز پس از دریافت نتایج، فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. ما برای حل این مشکل که همه ی دانش آموزان یک برنامه ریزی با کیفیت عالی و منحصر به فرد داشته باشند، چند راهکار یافتیم.

بیشترین تستهای این درس مربوط به بخش قرابت معنایی است و داوطلبان باید تمرکز ویژه ای در این بخش داشته باشند. در سالهای اخیر تعدادی از رشتهها در مقاطع مختلف در دانشگاه های بدون کنکور و تنها از طریق سوابق تحصیلی ارائه شده است که مورد استقبال داوطلبان قرار گرفته است. این اتفاق افتاد ولی در آزمون هنر سوالات برخلاف سالهای گذشته دراختیار عموم قرار نگرفت با اینکه سوالات در فضای مجازی در دسترس بود. داوطلبانی که در زمان ثبت نام آزمون سراسری، برای انتخاب رشته دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور اعلام علاقه مندی کرده اند در این بخش از کارنامه کنکور برای آنها مشخص خواهد بود. پذیرش رشته کارشناسی صنایع دستی در دانشگاههای دولتی روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور و غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی صورت میگیرد. چنانچه مطابق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته در کد رشته محل های ارائه شده در دوره های مختلف دانشگاه های سراسری شامل روزانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و مجازی می باشید، بایستی که پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱ کد رشته محل های مورد علاقه خود را استخراج نمایید و حداکثر در 150 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته سایت سازمان سنجش الویت بندی کنید.

و در اختیار داوطلبان و دانش آموزان گرامی و کلیه علاقمندان قرار گرفته است. برای دریافت و برینت گرفتن از راهنما و کارت شرکت در آزمون داوطلبان به شماره سریال کارت اعتباری ثبتنام (۱۲ رقمی) و شماره شناسنامه و یا شماره پرونده و کد پیگیری ثبتنام (۱۶ رقمی) و نام و نام خانوادگی، کد ملی و سریال شماره شناسنامه نیاز خواهند داشت. دفترچه ی شماره 2 شامل 60 سوال و 65 دقیقه زمان پاسخ گویی می باشد. حالا بدون هیچ اضافه گویی سراغ معرفی بخش های مختلف پروژه برویم. مجدد تاکید می کنیم که قدم گذاشتن در مسیر انتخابرشته آزمون سراسری بدون آگاهی و پیش زمینه های لازم، می تواند آینده تحصیلی متقاضیان را به خطر بیاندازد و آن ها در کد رشته محلی پذیرفته شوند که متناسب با علاقه و همینطور رتبه و ترازشان نباشد. داوطلبان زمانی که یک کد رشته محل از دفترچه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱ را انتخاب می کنند، باید به چندین فاکتور مهم شامل علاقه، ظرفیت هر کد رشته محل، کیفیت دانشگاه های انتخابی، مسیر رفت و آمد از محل زندگی تا دانشگاه، آینده شغلی و بازار کار، استعداد و توانایی های لازم برای رشته انتخابی و همینطور رتبه و تراز اکتسابی توجه داشته باشند و در نهایت پس از انتخاب الویت ها، آن ها را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

در کنکور 1400 برای درس زمین شناسی فقط یک کتاب مورد سوال قرار میگیرد که مربوط به سال یازدهم است بنابراین شما میتوانید با صرف زمان لازم در این درس، درصد بالایی را به دست آورید. ریاضی جزو دروسی است که فقط با تمرین و تکرار زیاد میتوانید به تسلط لازم برسید بنابراین حداقل هفته 5 ساعت به این درس اختصاص دهید تا بتوانید به درصدی که میخواهید، برسید. طبق این بند، داوطلبان فقط می توانند در دانشگاههایی انتخاب رشته کنند که با توجه به رتبه و تراز اکتسابی، مجاز شده اند. پس از دریافت نتایج اولیه، تحلیل و بررسی مندرجات کارنامه بسیار اهمیت دارد؛ به گونه ای که متقاضیان باید ضمن توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، از وضعیت مجاز بودن و یا نبودن برای انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 دوره های مختلف دانشگاه های سراسری و آزاد نیز مطلع گردند. برای همیـن وقـت کمـی را بـه آن اختصـاص مـیدادم؛ در واقع فقـط هفته ای یک سـاعت یا حتـی کمتـر از آن بـرای این درس تسـت میزدم.

با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه لیست رشته های کنکور تجربی را به تفکیک هر یک از زیر گروه ها آورده ایم. منابع کنکور تجربی درس دین و زندگی شامل 25 سوال در کنکور تجربی است که سوالات از کتابهای زیر مطرح میشوند. منابع کنکور تجربی ۱۴۰۱ منبع طراحی 55 سوال زیست شناسی کنکور تجربی سه کتاب زیست شناسی 1، 2 و 3 سال دهم، یازدهم و دوازدهم است و سوالات به صورت ترکیبی و مفهومی مطرح میشوند. تاکنون زمان انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۱ اعلام نشده است. برای انتخاب رشته کنکور تجربی 1401 تحلیل کارنامه کنکور بسیار مهم است و داوطلبی که بدون توجه به اطلاعات کارنامه و بدون تحلیل درست کارنامه، انتخاب رشته کند به احتمال زیاد نتیجه مناسبی را به دست نمی آورد. داوطلبان کنکور 1401 می توانند در حین ثبت نام اینترنتی، یکی از زبان های روسی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی را به جای زبان انگلیسی انتخاب کنند و مانعی ندارد. از درس زبان عربی نیز 25 سوال مطرح میشود و بیشترین سوالات نیز از بخش ترجمه و تعریب است که هر داوطلب میتواند با کمی تمرین، تسلط کافی را در حل تستهای این بخش به دست آورد. کلاسهای مدرسه کنکور آموزشگاه موفقیت با تعداد معقولی، به صورت آنلاین و یکپارچه برگزار میشود.

شمار زیادی از داوطلبان آزمون سراسری درس فیزیک را به درستی متوجه نمی شوند و تمام تلاش های آن ها برای یادگیری این درس بی فایده و عبث است. برای مشاهده و اطلاع از بودجه بندی دروس عمومی کنکور سراسری ۱۴۰۱ و بهترین منابع دروس عمومی کنکور ۱۴۰۱ کلیک کنید. رشته های کنکور تجربی ۱۴۰۱ بسیار متنوع هستند که در 5 زیر گروه دسته بندی شده اند. داروسازی تنها رشته ارائه شده در مقطع دکتری پیوسته رشته کنکور تجربی در زیر گروه دو می باشد. در زیرگروه سوم رشته های تجربی فقط دو رشته اقیانوس شناسی و زمین شناسی قرار دارد.

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی