از درخواست تغییر رئیس دانشگاه تا اعتراض به مشکلات آب در اصفهان

اسنا/اصفهان در دیدار امروز معاون اجرایی رئیس جمهور با جمعی از دانشجویان استان اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان، بسیاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواسته هایی از جمله تغییر رئیس این دانشگاه و رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی را مطرح کردند. مشکلات آب در اصفهان

امروز 14 دی ماه 1402 جلسه ای با عنوان «آقای معاون رئیس جمهور، چه خبر از وعده های دولت!؟» این مراسم با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس بنیاد ریاست جمهوری در جمع دانشجویان استان اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. این نشست که به همت انجمن اسلامی دانش آموزان استان اصفهان و با همکاری سایر تشکل های دانش آموزی برگزار شد، با پرسش و پاسخ دانشجویان از سوی معاون رئیس جمهور همراه بود.

این برنامه که قرار بود ساعت 13 برگزار شود، به دلیل تاخیر یک ساعته معاونت اجرایی رئیس جمهور که با اعتراض دانشجویان همراه بود، با یک ساعت تاخیر یعنی ساعت 14 برگزار شد.

در قسمت اول این برنامه تعدادی از دانشجویان سوالات و انتقادات خود را مطرح کردند. اما قبل از آن کلیپ کوتاهی از مقام معظم رهبری پخش شد که در آن فرمودند: فطرت طلبه طلبگی است، از مسئولین بخواهید کار جدی کنند.

پس از پخش این کلیپ که مورد استقبال و تشویق دانشجویان قرار گرفت، نماینده بسیج دانشگاه صنعتی اصفهان به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان سخنرانی کرد. وی گفت: آقای مهندس منصوری از طرف ما به آقای وزیر سلام کردند و دوباره به ایشان گفتند که دانشجویان فعال فرهنگی حق اعتراض به دانشگاه صنعتی اصفهان را دارند.

نماینده سازمان دانشجویی آرمان در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تاکید بر این نکته گفت: سال گذشته 6 هزار امضا از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برای تغییر رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان جمع آوری شد اما باز هم پاسخی داده نشد. اگر سفر شما به اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان راهگشا باشد، پیش بینی می شود تا چند ماه دیگر رئیس این دانشگاه تغییر کند.

این دانشجو در پایان سخنان خود را با بیان جمله ای از شهید شمران به نقل از این شهید صالح به پایان رساند و گفت: تقوا از تجربه مهمتر است، قبول دارم اما می گویم هر که تجربه نداشته باشد و کار قبول کند کافر است.

دانشجوی دیگری با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور گفت: همه ما دانشجویان در یک نکته اتفاق نظر داریم و آن وضعیت ناخوشایند اقتصاد و معیشت ماست. سفره های مردم هر روز کوچکتر می شود جوانان و دانشجویان با این تورم و اقتصاد چه کنیم؟

نماینده جهاد علمی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان از پیروزی دولت در آرای مردم با وعده کلان و مردمی بودن آن انتقاد می کند و وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و پایان دادن به رانت را داده است، اما این امر در صحنه محقق نشد. و از نبود عدالت آموزشی و وجود اختلاف طبقاتی انتقاد می کند.

همانطور که نماینده جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: دانشجوی انقلابی به آرمان های خود می چسبد. بحث آب به دلیل نبود نگاه ملی و منطقه ای به این موضوع است. انتظار داریم نگاه منطقی و با تجربه به این موضوع داشته باشیم و از مسئولان نیز انتظار داریم پای مصوبات بایستند و بدانند که مردم و نخبگان جامعه به این امر واقف هستند.

این دانشجو در پاسخ به این سوال که چرا برای پروژه های آبی مجوز لازم داده نمی شود در حالی که برای بسیاری از پروژه های غیرضروری مجوز داده می شود، گفت: خشک شدن جاده زاینده باعث فرونشست، از بین رفتن بناهای تاریخی، خشک شدن زمین های کشاورزان، تخلیه سطح آب های زیرزمینی و مردم، خشک شدن دریاچه جاوخونی و افزایش ریزگردها در نهایت به هویت شهر اصفهان ضربه می زند.

پس از صحبت دانشجویان در خصوص کاستی ها و انتقادات موجود از مسائل موجود، محسن المنصوری، معاون اجراییوی آرمان گرایی دینی همراه با جریان عقلانیت را مبنای کار دانشگاه دانست و ادامه داد: بسیاری از سخنان دانشجویان درباره مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی درست است و تقریباً همه ما به آن اذعان داریم.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که گفته بود دولت فقط عدالت را اعلام می کند و چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟ پاسخ داد: باید بدانید در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتیم و الان در چه شرایطی هستیم. بزرگترین مشکلی که کشور ما از آن رنج می برد و مشکلات زیادی را در حوزه اقتصاد به همراه داشته است، مشکل کسری بودجه است. در سال 1400 با کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی با تورم 59.3 درصد و با 700 فوتی ناشی از کرونا دولت را تحویل گرفتیم.

المنصوری افزود: ما با احتکار کالاهای اساسی نامرغوب کنترل کشور را به دست گرفته ایم. در مرداد ماه دغدغه دولت پرداخت حقوق بود. نرخ تورم تولید در مرداد و شهریور که دولت را تحویل گرفتیم 103 درصد بود و مهم ترین کاری که دولت انجام داد جبران این کسری و ناهماهنگی بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی و دلیل نرخ تورم فعلی مسکن خاطرنشان کرد: اتفاقات مهمی در اجرای عدالت رخ داده است که یکی از آنها در حوزه مسکن است. وعده یک میلیون واحد مسکونی قانون و مطالبه بود اما چرا تورم مسکن بالا رفت؟ زیرا در دوره آقای روحانی وزیر مسکن، راه و شهرسازی معتقد بود که حتی یک خانه هم نباید ساخته شود و این دیدگاه نادرستی در حوزه مدیریت مسکن است و باید بگوییم که نیاز امروز کشور سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی است.

رئیس بنیاد ریاست جمهوری یادآور شد: اگرچه امروز کار سختی بود، اما برای هر چهار میلیون خانه ای که قصد ساخت آن را داریم زمین تهیه کرده ایم و در شش ماه گذشته نرخ تورم مسکن کشور رو به کاهش بوده است. ماهانه نرخ تورم مسکن کشور به دلیل ساخت و سازهای صحیح به -2.2 درصد رسید.

وی ادامه داد: اتفاق مثبتی هم در صنعت خودرو افتاد و سال گذشته یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و البته جای صحبت در مورد کیفیت خودروها وجود دارد.

المنصوری افزود: در چند ماه گذشته رشد این دو منطقه مهم کاهش یافته است، البته این که می گویید معیشت مردم همچنان مشکل دارد، درست است.

وی در خصوص بحث عدالت آموزشی گفت: البته مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما این دولت با تاثیر سهمیه امتحانات نهایی تحولی جدی در حوزه کنکور ایجاد کرده است. در بسیاری از مناطق محروم، دولت به بسیاری از دانش آموزان مستعد بورسیه تحصیلی می دهد که کار بزرگی است.

رئیس نهاد ریاست جمهوری در خصوص اینکه آیا وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی محقق شده است، گفت: این یک موضوع سیستمی است. در بیش از 20 استان مانند اصفهان، یزد، سمنان، قزوین، زنجان، البرز و … اتفاقات خوبی در زمینه جذب نیروی کار افتاده است. یعنی کارخانه هست ولی کارگر نیست. در نتیجه وعده یک میلیون شغل قطعا محقق شده است. البته قبول داریم که در زمینه جذب در مقطع فوق لیسانس ضعیف هستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص وضعیت آب استانداری نیز گفت: شکایات مطرح شده در این زمینه صحیح است اما باید خشکسالی، محدودیت منابع آبی و بارندگی کم را در نظر گرفت. آب های سرزمینی در استان ها ایجاد می شود اما مدیریت آب در مسائل بین منطقه ای توسط وزارت کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل محدودیت ها در بسیاری از موارد مجبور به تخصیص آب شرب شدیم. اما در مورد اصفهان دولت بین 5 تا 6 پروژه جدی را در دست اجرا دارد که یکی از آنها طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی است. حقیقت این است که یکی از عمده کارهای انجام شده توسط این دولت، طرح انتقال آب از دریای عمان به خلیج عربی و فلات مرکزی کشور است که در 5 طرح و با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان انجام می شود. برای آن هزینه شد. تا به حال.

معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به سوالات و مطالبات دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: قطعاً شما دانشجویان در هر سطحی از کشور حق انتقاد دارید. دانش آموزان می توانند و باید از مسئولان انتقاد کنند. در این جلسه با آقای آقا ارتباط برقرار کردیم و ایشان گفتند: دانشجویان حق دارند از مسئولان انتقاد کنند. در واقع این خواسته ماست و از شما می خواهیم از دانشجویان ما انتقاد کنید.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1402100503596/%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی