آنتی اسکالانت ضد رسوب ممبران Dm تصفیه آب صنعتی

استشمام این ماده ضد رسوب می تواند به ریه های انسان صدمات جبران ناپذیری وارد کند. در صورتی که فردی این ماده را استشمام کرد،فورا او را به محیط آزاد ببرید و حتی در مواردی توصیه می شود که از دستگاه تنفس مصنوعی نیز استفاده کنید. در صورت بروز این مشکل فوراً چشم را به مدت 15 دقیقه با آب فراوان بشویید.

آنتی اسکالانت ضد رسوب ممبران Dm تصفیه آب صنعتی انباشته شدن رسوب موجب کاهش کارایی فرآیند و افزایش هزینه های عملیاتی می شود. طول این دوره با نوع رسوب و میزان اشباع فوق العاده نمک کم محلول متفاوت است. یکی از پرهزینه ترین روش های تصفیه آب استفاده از دستگاه اسمز معکوس می باشد. فیلتر های این دستگاه یعنی فیلتر های ممبران قیمت های بسیار بالایی دارند و در صورت آسیب رسیدن به این فیلتر ها می بایست هزینه های بسیار زیادی برای تهیه دوبار آن ها صرف نمایید.

بی توجهی به این مهم بطور قطع باعث بروز مشکلات در سیستم اسمز معکوس می‌شود. دوز تزریق آنتی اسکالانت بین 2 الی 10 میلی گرم بر لیتر مانع از ایجاد رسوب و فولینگ بر روی ممبران اسمز معکوس می گردد. برای اطلاع از لیست قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی و پکیج های تصفیه آب صنعتی با شرکت تماس حاصل فرمایید. با توجه به اینکه قیمت ممبران دستگاه RO بالا می‌باشد لازمست که از آنتی اسکالانت مرغوب جهت در مراقبت از دستگاه اسمز معکوس استفاده نمود این امر باعث افزایش عمر ممبران می‌گردد.

آنتی اسکالانت بر پایه فسفونات دارای وزن مولکولی پایینی هستند، اما از سویی خاصیت پراکنده سازی شان کم است. از دیگر نقاط قوتی که می توان درباره این نوع از آنتی اسکالانت ها نام برد، قیمت مناسبی است که دارد. دستگاه تصفیه آب خانگی، مطابق با روش RO ( اسمز معكوس یا آب شیرین كن ) برای محل هایی كه آب ورودی دارای مقادیر بیش از حد نرمال جامدات محلول می باشد طراحی شده است.

عملیات رسوب زدایی:

در تمام فرآیندهای غشایی تحت فشار، آب از غشاها راحت تر از آلودگی های خارج شده عبور می کند. فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ها با توجه به پایه شیمیایی آن ها متفاوت است. معمولا آنتی اسکالانت ها پایه پلیمری بر پایه آکریلیک اسید و یا ارگانوفسفات می باشند.

  • اما توصیه ما این است که آنتی اسکالانت قبلا در یک مخزن جداگانه با آب مخلوط شود.
  • در بعضی از موارد آنتی اسکالانت نیز باید قبل از ورود آب به فیلتر شنی صنعتی آنتی اسکالانت کار گذاشته شود.
  • فیلتر های این دستگاه یعنی فیلتر های ممبران قیمت های بسیار بالایی دارند و در صورت آسیب رسیدن به این فیلتر ها می بایست هزینه های بسیار زیادی برای تهیه دوبار آن ها صرف نمایید.

سوپاپ موجود در دوزینگ پمپ عمدتاً به صورت یک طرفه در دستگاه طراحی می شود، تا فشار آب در لوله ها به پمپ صدمه ای وارد نکند. در هنگام راه اندازی سیستم تزریق آنتی اسکالانت باید دقت داشت که فشار کاری لازم برای دوزینگ پمپ حدود 3 تا 4 بار بیشتر از فشار بوستر پمپ باشد، تا دوزینگ پمپ قدرت لازم برای تزریق ضد رسوب در سیستم را داشته باشد. اهمیت استفاده از آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس بسیار زیاد است و در غیر این صورت فیلتر ممبران در مدت کوتاهی دچار رسوب گرفتگی و فولینگ شده و کارایی خود در تصفیه آب را از دست می دهد. آنتی اسکالانت به عنوان ماده ضد رسوب در سیستم های اسمز معکوس استفاده می شود. بر اساس میزان دبی ورودی دوز تزریق مشخص شده و توسط دوزینگ پمپ به سیستم تزریق می شود. این نوع از انتی اسکالانت ها دارای وزن مولکولی بالایی هستند و قدرت رسوب زدایی انواع رسوبات از جمله رسوبات کربناته و سولفاته را دارا می باشند.

انتی اسکالانت

توسط کنکور احمدی

تدریس کنکور استاد احمدی