
بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1404
تصویب نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش

۰۹:۳۵ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳
هزار و چهل و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه ها و پیشنهاد های خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: لزوم تغییر رویکرد ها و کارکرد های امور تربیتی در مدارس، تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت دستگاه های عضو شورای عالی، تقویت روابط بین بخشی، ارائه گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که در ارتباط با آموزش و پرورش هستند در جلسه شورای عالی، توجه جدی به ارتقای جایگاه معلم، تعیین تکلیف آزمون اختصاصی تربیت معلم،\xa0 رصد آسیب های اجتماعی در مدارس و پیش بینی تهمیدات لازم برای رفع آن ها، توجه جدی به بخش اقتصاد آموزش و پرورش و ... بیان کردند.
در ادامه این جلسه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های این وزارتخانه و با تأکید بر ارتقای جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: از سیاست ها و اولویت های ما در دوره کنونی، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش است که رئیس جمهور محترم نیز بر این امر تاکید دارند.
وی افزود: پس از جلسه شورای عالی با حضور دکتر پزشکیان؛ اقدامات خوبی صورت گرفت و متعاقب آن جلسه، تصمیم بر این شد که مدارس کانکسی، سنگی، کلاس های با تراکم بیش از ۳۵ نفر، مدارس با سرانه زیر ۳ متر و... جمع آوری و در موارد خاص بهبود یا اصلاح شوند. در همین راستا طرحی ساختارمند با عنوان نهضت محرومیت زدایی از فضا های آموزشی آماده و تدوین شد و اکنون در دولت در حال بررسی است و بناست با تشکیل ستاد ملی و کشوری و با ایجاد نقشه اجرایی و زمانبندی شده دستاورد های مهمی در بهبود کاستی های فضای آموزشی بدست آید.\xa0
کاظمی با تأکید بر اینکه ظرفیت های زیادی از طرف دولت ایجاد شده است اظهار کرد: با توجه به نگاه ویژه دولت به آموزش و پرورش باید گام های اساسی برداریم؛ امیدواریم در این مسیر مجلس شورای اسلامی نیز با همراهی همیشگی خود سهم آموزش و پرورش را از بودجه عمومی افزایش دهد.\xa0
\xa0وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت سران قوا می توان بسیاری از مساپل آموزش و پرورش را حل کرد. باید از ظرفیت های قوای سه گانه کشور (قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه) برای بهبود و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش بهره گرفت.\xa0
وی با اشاره به این که در خصوص رویکرد های آموزش و پرورش مسیری غیر از مسیر شورای عالی آموزش و پرورش دنبال نخواهیم کرد گفت: با وجود شورای عالی آموزش و پرورش؛ برنامه ها و طرح ها، بررسی و ارزیابی خواهند شد.\xa0
وزیر آموزش و پرورش در پایان پیشنهاد کرد: با رایزنی شورای عالی آموزش و پرورش با شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه کار بررسی و اصلاح سند ترمیمی به شورای عالی آموزش و پرورش تفویض شود و یا در اولویت اول بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
در این جلسه نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین با اصلاحات کمیسیون راهبری سند تحول بنیادین شورای عالی آموزش و پرورش، مصوب شد.
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8849521/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%A8-%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4